vrijdag 30 december 2011

Lijstjestijd: De tien beste berichten uit 2011 (volgens mij dan)

In chronologische volgorde, de berichten van afgelopen jaar die ik het best geslaagd vind.

7 januari: Infopocalypse, kent u dat?
Naar aanleiding van een artikel over de enorme hoeveelheid data die we met zijn allen creƫren en de vraag hoe we dat toegankelijk en begrijpelijk houden. Mijn uitgangspunt: je kunt niet zonder menselijke interpretatie.

22 februari: Digitale departementen, e-depot en achterstanden
Ik heb het afgelopen jaar verschillende keren geprobeerd om de acties en persberichten van het Nationaal Archief te "deconstrueren." Dit bericht gaat, net als dit, onder andere over het magische begrip achterstand. Blijkbaar krijg je op rijksniveau meer voor elkaar als je zegt dat je achterstallig werk doet, dan wanneer je "gewoon" werk dit.
Ook bij dit persbericht van het NA is in feite sprake van het 'wegpoetsen' van een overbrengingsachterstand.

19 maart: Macht, archiefvorming en archieven
Naar aanleiding van een Amerikaans onderzoek naar het gebruik en de toegankelijkheid van de archieven van de 9/11-commission. Machtspolitiek in het groot, met archieven als wapen en strijdtoneel tegelijkertijd.

1 juli: Daar is hij dan: de #archiefvisie & Wat ik echt mis in de #archiefvisie
Twee berichten op een dag, die eigenlijk ook bij elkaar horen. Ik ben het nog altijd eens met mijn analyse van de Archiefvisie en mis ook nog altijd de "definitie" van wat archief is. Dat bleek onder andere ook tijden discussies later dit jaar over de Baseline Gemeentelijke Informatiehuishouding.
Wat mijn nu ook opviel: in januari schreef ik over de nieuwe selectie-aanpak, naar aanleiding van een brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer. In die brief stond onder andere:
De adviserende rol die de Raad voor Cultuur speelt bij de beoordeling van de individuele selectielijst maakt plaats voor systeemtoezicht waarbij achteraf wordt getoetst of het proces van waardering en selectie conform de gestelde regels en uitgangspunten is uitgevoerd. In het voorjaar van 2011 informeer ik u via de archiefvisie waar dit systeemtoezicht wordt belegd.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar ik ben hierover niets meer in de Archiefvisie tegen gekomen...

29 augustus: Vrijheid van meningsuiting of zelfcensuur
Mijn verantwoording van wat ik wel en niet schrijf op dit weblog. Naar aanleiding van een scriptie die ik nog altijd niet helemaal gelezen heb. Bij het bladeren door de oude berichten viel me op dat er ook een link ligt met Een dunne lijn van begin deze maand.

30 augustus: Hoeveel tweeling-rijksambtenaren zijn er?
Eigenlijk een uit de hand gelopen grapje naar aanleiding van een vreemde zaak over het gebruik van het BSN: kun je uitrekenen hoeveel rijkambtenaren dezelfde achternaam, voorletters en geboortedatum hebben?
Ik geloof dat het antwoord "nee" is, maar heb wel me er wel mee geamuseerd.

9 september: Driehoeken, vernietiging en de archivaris
Ik heb dit jaar verschillende berichten geschreven naar aanleiding van archiefkwesties in de Nederlandse politiek en media. Dit bericht ging over het (onrechtmatig) vernietigen van verslagen van het Utrechtse driehoeksoverleg. Een ander bericht ging over een pdf-bestand dat verdwenen was in een e-mailsyteem en waarvan heel Nederland deed alsof het een schietpartij had kunnen voorkomen.

21 september: Gezichten in archieven
Als post niet zo indrukwekkend, maar ik ben wel heel erg onder de indruk van het project dat ik in het bericht beschrijf.

19 oktober: E-mails vinden: opportunistisch of voorbereid
Naar aanleiding van een onderzoek over de manier waarop mensen hun mailbox beheren en wat dit betekent voor het "echte" archiveren.
(Ik heb deze week ook Much ado about e-mail weer eens herlezen, omdat begin deze maand die meneer van Atos zijn luchtballon nog maar een keer opliet...)

15 november: Metadata in je plaatjes
Eigenlijk zo voor de hand liggend: stop de metadata in de plaatjes die je op internet publiceert, zodat mensen altijd kunnen achterhalen wat ze zien en waar ze het kunnen 'halen'. Ben heel benieuwd naar de ervaringen van het Historisch Centrum Overijssel.

Gerelateerd
Lijstjestijd: mijn beste berichten van 2010 (volgens mij dan)

Plaatje: straattekening van Juandres Vera

1 opmerking:

  1. Een mooie lijst weer, Ingmar. Ik vond vooral je blogs over de archiefvisie verhelderend. Die van de infocalypse vond ik goed, maar vooral omdat ik het er stevig mee eens ben. Veel data op zich zegt niks. Veel begrijpelijke data zegt veel. En begrijpelijke data krijg je in de meeste gevallen echt niet zonder tussenkomst van mensen/professionals. Het heil dat veel mensen zoeken in allerlei geautomatiseerde systemen die data tot informatie en zelfs tot kennis moeten verwerken, vind ik meestal overtrokken.

    BeantwoordenVerwijderen