Nog maar kort geleden bracht e-mail een revolutie teweeg in communicatie, juist ook in het bedrijfsleven. Maar bij Atos Origin zijn de dagen van e-mail alweer geteld.Dat klinkt interessant, maar als ik de argumenten lees die Atos-topman Thierry Breton geeft om e-mail binnen drie jaar 'uitgeschakeld' te hebben, krijg ik een toch een raar gevoel...
Binnen 3 jaar een ‘zero email company’. Dat is het doel dat Atos Origin zich heeft gesteld.
“We produceren zo massaal gegevens dat het onze werkomgeving snel begint te vervuilen en ook inbreuk maakt op ons persoonlijke leven. Bij Atos Origin nemen we maatregelen om die trend te keren, net zoals organisaties na de IndustriĆ«le Revolutie maatregelen namen om milieuvervuiling te beperken”, zei Breton.Dus e-mail is te vergelijken met milieuvervuiling? Is het beperken van e-mail nu ook al maatschappelijk verantwoord ondernemen?
En dan zegt Breton: "Managers besteden tussen de 5 en de 20 uur per week aan het lezen en schrijven van e-mail."
En, maar, dus, want?
E-mail lezen en schrijven is geen werken? En met elkaar overleggen is dat wel? Dit is zo'n jaren nul opmerking, die me sterk doet denken aan wat ik een tijdje geleden las in een gemeentelijk e-mailprotocol: "Werknemers kunnen tegenwoordig een flink deel van hun werktijd kwijt raken aan het maken, lezen en beantwoorden van e-mail"
En wat is de oplossing volgens Atos Origin? De "Office Communicator en een aantal zelf opgezette sociale gemeenschappen (...) Die eerste initiatieven brachten het e-mailverkeer al meteen met 10 tot 20 procent terug."
Maar en dat is wat ik zo raar vind in dit geheel: worden er dan ook minder gegevens geproduceerd? Wordt de werkomgeving minder vervuild? Wordt er minder inbreuk gemaakt op het persoonlijke leven? Dat waren toch de redenen om e-mail uit te bannen? J'en doute, monsieur Breton.
Minder e-mail is misschien een nobel streven, maar dan met betere argumenten en alternatieven...
Overigens, ongeveer tegelijkertijd met het bericht van Atos Origin publiceerde DocumentWereld over een onderzoek van Avanade. En wat was een van de conclusies daaruit?
Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten, heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar de zakelijke impact van grote hoeveelheden data. Hieruit blijkt dat Nederlandse managers voornamelijk e-mail gebruiken voor het zoeken naar relevante informatie.Uiteraard gaat het hier om de plaats waar ze informatie zoeken, niet waar ze informatie vinden of beter zouden kunnen vinden, maar toch...
Gerelateerd
E-mail is toch geen archief
E-mailreproductie
23 dingen die je niet mag e-mailen
Spiegels: ambtenaren vs burgers
Plaatje: Email email email van RambergMediaImages
Er was de afgelopen dagen en weken idd een flinke discussie over het fenomeen WQM. Hoewel ik het initatief toejuich om via andere media (intern) met elkaar te communiceren was ik vooral ook erg verbaasd over het gemak waarop Kim Spinder c.s. WQM verkopen.
BeantwoordenVerwijderenVolgens haarzelf heeft Kim zelfs haar e-mail accounts afgeschaft. Haar publiek lijkt lyrisch, maar lijkt, net als Kim geen idee te hebben wat de gevolgen van deze kortzichtigheid zijn.
Het gebruik van e-mail neemt nog steeds toe, net als het gebruik van social media. Voor beide geldt dat er (ongeschreven) regels zijn over het gebruik ervan. En daar zit naar mijn idee ook gelijk de kern van het probleem: het gros van de medewerkers klooit maar wat aan. Ze hebben zich er nooit in verdiept en slechts een enkeling heeft een cursus gebruik van e-mail gevolgd. Gelukkig zitten de trainingen over social media wel vol en wordt er (hopelijk) de nodige aandacht besteed aan nettiquette.
Overigens is er inmiddels een mooie reactie op Computable verschenen op het plan van Atos Origin: 'Atos loopt achter social media hype aan' http://bit.ly/edx9V9
Bibliotheken en scholen besteden al veel aandacht aan mediawijsheid. Dat zouden bedrijven eigenlijk ook eens moeten gaan doen.
Dank voor de verwijzing naar Computable. Dat somt het allemaal wel op, inderdaad.
BeantwoordenVerwijderenOverigens weet ik niet of het in dit geval om mediawijsheid of 'informatiewijsheid' gaat. Ik bedoel, in het Computable artikel wordt terecht veel aandacht besteed aan de cc-cultuur. Die wordt meer veroorzaakt uit een fout antwoord op de vraag "Wie moet dit weten?" dan op de vraag "Gebruik ik dit medium goed?"
Het ligt idd zeker niet alleen aan mediawijsheid. zeker als je naar het cc-gedrag kijkt. Dat kom ik ook wel eens tegen helaas. Het heeft indirect wel weer te maken met media- of informatievaardigheid, maar dan meer als antwoord op de vraag "Waaraan moet een goed e-mailbericht voldoen". Maar goed, veel zaken lijken me moeilijk uit te roeien...
BeantwoordenVerwijderenOm nog even olie op het spreekwoordelijke vuur te gooien: Gisteren kwam ik ook nog een ander artikel tegen. '5 Reasons Why Corporate Social Tools Fail' http://bit.ly/i0SLes En ook dat is dan weer voer voor discussie in het kader van WQM ;-)
Het blijft toch een boeiend onderwerp
Die 5 reasons had ik ook al gezien (via je tweet hier beneden...) In de provincie gebruiken we Yammer, of anders gezegd: ik heb een Yammer-community opgericht en anderen gebruiken die. Om de een of andere reden houdt iets me tegen om te Yammeren. Ik moet nog eens nadenken waar voor mij nu de verschillen tussen Twitter en Yammer zitten...
BeantwoordenVerwijderenInteressante kwestie dit (en grappig dat er dan onder de reacties staat: "reacties per e-mail ontvangen".
BeantwoordenVerwijderenBen het er in ieder geval mee eens dat niet alle vervangende platformen het overloadprobleem wegnemen. De hoeveelheden data zijn er inderdaad.
Wat ik zelf wel merk is dat ik het prettig vind als mensen me in korte zinnen benaderen via DM's. Het werkt niet altijd, maar het maakt wel dat mensen bondiger schrijven. Ik zelf ook.
Yammer en een besloten kennisplatform kwamen bij ZB ook niet echt van de grond, toch te veel drempels ("weeeer een account"), maar ik geloof wel dat je veel onnodig mailverkeer kunt voorkomen als je een goed, open kennissysteem hebt. Punt is dan alleen weer dat zoveel informatie niet publiekelijk mag zijn. Blijft een duivels dillema.
Maar goed, ik heb ook al menig collega gezien met inboxen met duizenden mails. Ik zou daar gek van worden. Zij zien het echter als een systeem waar je goed in kunt zoeken. Misschien hebben ze wel gelijk, en moet je inbox zero gewoon uit je hoofd zetten. Dat lukt me maar niet, want voor mij zijn inboxen meer een soort to do-lijstjes. Ieder z'n meug.
Er zijn zelfs mensen die zich via e-mail op deze blog hebben geabonneerd. Zij krijgen dus iedere nieuwe post via Feedburner integraal in hun mailbox (zie "e-mailabbonnement" in de balk rechts...)
BeantwoordenVerwijderen