donderdag 29 december 2011

Lijstjestijd: De tien meest bezochte berichten van 2011

Net als vorig jaar, eindig ik mijn blogjaar met wat overzichten. Gisteren wat ik gelezen heb in 2011, morgen de tien berichten die ik het beste vond en vandaag de tien meest bezochte berichten van afgelopen jaar. Overmorgen nog wat losse opmerkingen over bezoekersaantallen en wat statistiekjes.

De vier berichten die in 2011 het meest bezocht werden, dateren uit 2009 en 2010 (en tellen niet mee in deze top tien):
3 juni 2010 - Voornamenbank: hoeveel naamgenoten heb jij?
30 juli 2009 - Sclera pictogrammen
6 december 2010 - Kwaliteitscontrole, steekproeven en dan?
2 oktober 2010 -  Gelezen: Marente de Moor - De Nederlandse maagd

1. E-mail van de KB #WOB
Een van de berichten uit de KB-Google-serie. De reden waarom deze bovenaan staat is overduidelijk: Alexander Klöpping. (Zie ook nummer 6 hier beneden.)

2. Wat moet een archivaris kunnen?
De start van een blogkermis, die eigenlijk nog altijd moet afronden. Doe ik waarschijnlijk nog wel in 2012, al heb ik ontdekt dat ik niet zo'n goede kermis-exploitant ben.

3. De Archiefwet wordt gewijzigd
Omdat de eigenlijke nummer zeven uit 2010 dateert, sla ik die weer over en kom dan uit bij mijn eerste bericht over de voorgenomen wijzigingen in de Archiefwet. En helaas bleek vlak voor de Kerst dat het nog niet afgelopen is met het hap-snap-wijzigen van de Archiefwet en het hele "archiefbestel".

4. Het einde van de provinciale archiefinspectie?
Bericht over de wijzigingen in het interbestuurlijk toezicht zoals die waarschijnlijk in 2012 zullen ingaan. Beetje "down" stukje, omdat ik het echt jammer vind dat de provinciale archiefinspectie op deze manier wordt opgedoekt en uitgekleed.

5. Doc-Direkt en de magische achterstanden
Een van mijn pogingen om de ambtelijke woordengoochelarij van de ministeries van OCW en BZK te ontmaskeren.

6. Een tweede WOB-verzoek voor de KB
En dit verzoek is nog niet afgehandeld. Ik heb wel antwoord gekregen, maar daar ondertussen ook weer bezwaar tegen aangetekend. Wordt vervolgd.

7. Gelezen: Tonio van A.F.Th. van der Heijden
Dit bericht leverde een wonderlijk commentaar op van de broer van de schrijver. Dat leverde de maandag na publicatie een bezoekerspiek op. Daarna komen heel wat bezoekers via Google binnen.

8. Het bewaren van overheidswebsites
Mijn beknopte biografie van website-archivering, als reactie op enkele discussies op BREED en naar aanleiding van reacties op dit bericht. En ik blijf volledig achter de laatste zin van dit artikel staan.

9. Wat doen we met de vervanging?
Bericht waarin in zinspeel op iets wat toen officieel nog niet bekend was: het schrappen van de machtiging voor de vervanging van permanent te bewaren archiefbescheiden uit de Archiefwet. Vervanging (of substitutie) doet het altijd goed voor de bezoekersaantallen. Iedereen vindt het maar ingewikkeld en gebruikt Google om een oplossing te vinden.

10. Gelezen: Jonathan Safran Foer - Tree of codes
En nog een bericht over een boek dat ik gelezen heb, dat veel bezoekers trekt. Hoewel, eigenlijk heb ik het boek maar gedeeltelijk gelezen. Het idee en de vormgeving was interessanter dan het resultaat.

Gerelateerd
Lijstjestijd: de tien meest bezochte berichten van 2010

Plaatje: hinkelen/Himmel+Hölle/hopscotch van tdietmut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten