maandag 12 september 2011

Het contract tussen Google en de KB is openbaar


Hier is het dan, het contract tussen Google en de KB. In de begeleidende brief staat verder dat het contract vanmiddag ook nog op de website van de KB is gepubliceerd met de volgende toelichting:
Na een gehonoreerd verzoek in Groot-Brittanniƫ om de details van het contract tussen de British Library en Google openbaar te maken op grond van de Freedom of Information-act, heeft nu ook de KB twee WOB-verzoeken ontvangen om de inhoud van haar contract met Google te openbaren.
Het is niet gebruikelijk dat de KB contracten met partners publiceert; tegelijkertijd zijn er geen zwaarwegende belangen die algemene bekendmaking in de weg staan. De KB heeft daarom besloten de WOB-verzoeken te honoreren, en het contract voor belangstellenden beschikbaar te stellen.
Ik heb het contract nog niet helemaal kunnen lezen, dus nog geen inhoudelijk commentaar.

Wat hier wel uit blijkt (en wat een van de aanleidingen voor mij was om het verzoek in te dienen):

Een WOB-verzoek is niet moeilijk!
We zouden het meer moeten doen, dan wordt het misschien normaler.

Gerelateerd
Een WOB-verzoek voor de KB

P.S. En wat nu de ironie en het mooie is: ik gebruik voornamelijk Google-diensten voor het publiceren van dit contract.

2 opmerkingen:

  1. Thumbs Up!  Je voorbeeldbrief ga ik uiteraard bewaren. Dacht altijd dat er stapels papierwerk aan te pas zouden komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Edwin Mijnsbergen  Ik heb deze brief ook al vaker gebruikt voor een WOB-verzoek. Het blijkt voldoende te zijn, als je maar specifiek genoeg benoemt wat je wil hebben.

    BeantwoordenVerwijderen