donderdag 20 september 2012

Wat digitaal is, moet niet analoog beoordeeld worden

Tja, een van de vragen die bij de vervanging van archiefbescheiden door reproducties beantwoord moet worden is of alle essentiële eigenschappen van het origineel meegenomen worden in de kopieën. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is dan altijd kleur. Als die in de (papieren) originelen relevant is, dan moet die natuurlijk ook in de gescande reproductie worden meegenomen.
Zoals jullie ongetwijfeld weten, is er niet alleen sprake van vervanging wanneer je papieren documenten scant (en de papieren daarna weggooit), maar ook wanneer je digitale archiefstukken print. En ook daarbij moet je bekijken welke essentiële dingen je in de analoge afdruk mist. Kleur en "kijkhoek" kunnen bijvoorbeeld  essentieel zijn.
Lees de uitspraak van de Reclame Code Commissie en het college van beroep maar, waarin het gaat over de advertenties die Google toont op zijn resultaten-pagina. Enkele citaten:
Nadat klager de zoekopdracht “computer” had gegeven, verscheen de gewraakte, door kla­ger overgelegde print, waarvan een exemplaar aan deze uitspraak is gehecht. Klagers be­zwaar luidt dat onvoldoende duidelijk is of de in beeld verschijnende hits advertenties zijn of zoekresultaten. Advertenties hebben een lichtgele achtergrond en zoekresultaten hebben een witte achtergrond. Op veel monitoren is echter geen kleurverschil te zien. Wel staat bovenaan, op het midden van de pagina “Advertenties. Waarom deze advertenties?”, maar dit staat in te kleine letters.
[...]
Met betrekking tot klagers bezwaar tegen de wijze waarop advertenties en zoekresultaten worden weergegeven op www.google.nl bij de zoekopdracht “computer”, overweegt de voorzitter dat uit de overgelegde print met daarop de zoekresultaten op deze website onvol­doende duidelijk blijkt wat een advertentie en wat een zoekresultaat is. De advertenties die in dezelfde kolom staan als de zoekresultaten zijn tegen een zeer licht gekleurde achtergrond geplaatst, maar deze achtergrondkleur is zo flets dat de advertenties daardoor nagenoeg niet te onderscheiden zijn van de zoekresultaten.
[...]
Het bezwaar wordt als volgt samengevat.
De voorzitter heeft zijn oordeel dat de advertenties boven de zoekresultaten (top ads) onvoldoende als reclame herkenbaar zijn gebaseerd op de door klager overgelegde print, terwijl Google een internetdienst is die uitsluitend op een computerscherm en nooit op papier wordt geleverd. De vraag of top ads op een zoekresultatenscherm voldoende als reclame herkenbaar zijn, dient dan ook op een computerscherm beoordeeld te worden.
[...]
3. De Commissie stelt voorop dat zij de vraag of sprake is van voldoende herkenbaarheid van de top ads op de betreffende zoekresultatenpagina beoordeelt aan de hand van het computerscherm, nu Google - naar verweerder terecht heeft gesteld - een internetdienst is die uitsluitend op een computerscherm wordt geleverd.
Wat ik niet snap: waarom krijg ik advertenties voor naaimachines als ik naar een computer zoek? Kan daar niet eens iemand wat aan doen?

Gerelateerd
Kleur, resolutie en compressie
Een afdruk van Google Earth in de rechtszaal

6 opmerkingen:

  1. De kop van je blogpost beloofde meer dan de inhoud is. :)
    Desalniettemin vind ik het nog steeds boeiend te lezen dat mensen problemen zien waar ik ze totaal niet zie.
    En jouw slotvraag onderschrijf ik van harte ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Luud Ach ja, die titel. Ik heb er een beetje mee zitten klooien en uiteindelijk dit toch maar laten staan...
    Het is trouwens wel een serieus iets hoor. Zo zijn er mensen die nog altijd denken dat je om een document te kunnen vervangen, dit zo moet scannen, dat het als je het daarna weer afdrukt precies hetzelfde uitziet als het analoge, al vernietigde origineel.
    Maar je vervangt het natuurlijk niet om het daarna weer te kunnen printen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar heeft Singer zo'n hoog reclamebudget dat ze een ongetwijfeld dure zoekterm als "computer" kunnen kopen.

      Verwijderen
    2. Blijkbaar heeft Singer zo'n hoog reclamebudget dat ze een ongetwijfeld dure zoekterm als "computer" kunnen kopen.

      Verwijderen
  3. @Yvette Zoals Paul van Ostaijen jaren geleden al schreef:
    "Ik wil een Singer
    wij willen een Singer
    wij eisen een Singer
    wat wij willen is ons recht
    [...]
    SINGERS NAAIMASJIEN IS DE BESTE"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik mis een lichtgele achtergrond bij die laatste post, Ingmar... Wat is het nummer van de Reclame Code Commissie? Of wacht, eerst even de printer warm laten draaien.

    BeantwoordenVerwijderen