woensdag 15 juni 2011

Gelezen: Michael Chabon - Wonder boys

Bij sommige boeken zie je het filmscript er doorheen schemeren, en weet je ook al dat de film nooit zo leuk zal zijn als het boek. Wonder Boys van Chabon is zo'n boek (en de film kan niet leuk zijn, omdat Michael Douglas niet lijkt op "mijn" Grady Tripp).
Het boek beschrijft het weekend waarin het leven van Grady Tripp - schrijver / universitair Docent Creative Writing op een kleine universiteit / pothead / overspelig echtgenoot - instort (en uiteindelijk ook weer opbloeit.) Het is een volstrekt ongeloofwaardige aaneenschakeling van bizarre situaties waarin onder andere een dode, blinde hond, een dode slang, een tuba, een jasje van Marilyn Monroe, Pesach en een gedeukte auto een rol spelen. Ongeloofwaardig, maar zo leuk!
En uiteindelijk gaat het hele boek ook nog eens over de eenzaamheid van schrijvers, misschien zelfs over writers block.
Onder het lezen moest ik denken aan J. Kessels, the novel, van Thomése, dat ongeveer dezelfde thematiek en vertelvorm heeft. (Dat is natuurlijk het gekke met intertekstualiteit. Thomése heeft zijn boek na Chabon geschreven, maar ik heb het eerder gelezen...)
En ik moest denken aan Into the night, maar die heb ik heel lang geleden gezien, dus ik weet niet precies hoe accuraat die vergelijking is.

Gelezen tussen 03/06/2011 en 14/06/2011

Gerelateerd
Gelezen: Thomése en Chabon
Achterstand gelezen boeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten