vrijdag 3 december 2010

Cookies, marketing en privacy

Marketers are spying on Internet users -- observing and remembering people's clicks, and building and selling detailed dossiers of their activities and interests. The Wall Street Journal's What They Know series documents the new, cutting-edge uses of this Internet-tracking technology. The Journal analyzed the tracking files installed on people's computers by the 50 most popular U.S. websites, plus WSJ.com. The Journal also built an "exposure index" -- to determine the degree to which each site exposes visitors to monitoring -- by studying the tracking technologies they install and the privacy policies that guide their use.
Voor de liefhebbers van gevisualiseerde data en privacy: What they know van de Wall Street Journal. Het plaatje hierboven is een schermafdruk, in het 'echt' beweegt alles...

Hieronder de Top 50 van Amerikaanse sites. Als je op een regel klikt, kom je op de grafiek voor die specifieke website uit.


En hier staat uitgebreid beschreven hoe de ranglijst tot stand is gekomen.

Via: E-Data & Research

Gerelateerd
Koekje erbij?
Neem nog een koekje

2 opmerkingen:

  1. Het verbaast mij dat Google zo laag staat. Juist op Google wordt er op dit vlak veel kritiek geuit, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Google staat waarschijnlijk laag, omdat de Google-sites alleen naar Google-cookies plaatsen en geen cookies van anderen.
    Wat je hier inderdaad niet uit opmaakt (geloof ik, maar daar moet ik iets gedetailleerder naar kijken) is hoe het andersom zit. Op hoeveel sites plaatst Google zijn cookies op de een of andere manier. Daar schreef Oltshoorn ook iets over (zie hier en bij Margreet van den Berg).

    BeantwoordenVerwijderen