maandag 27 september 2010

Archiefvisie 2.0 revisited


Vandaag precies zes weken geleden is OCW op LinkedIn begonnen met de discussie over de nieuwe Archiefvisie en volgende week vindt de eerste openbaar toegankelijke discussiebijeenkomst plaats. (Er schijnen ook nog 'besloten' expertmeetings plaats te vinden, maar ik heb nog van geen expert gehoord dat hij of zij daarvoor uitgenodigd is.)
Bij de start van de discussie schreef ik: "Ik kan niet wachten..." In het begin heb ik ook enkele bijdragen geleverd, maar meteen daarna ging ik op vakantie en twee weken off-line. De afgelopen weken heb ik geprobeerd een en ander bij te lezen en ik heb er zeer gemengde gevoelens over.

Aan de ene kant vind ik het nog altijd heel goed dat het ministerie op deze manier probeert meer (en andere?) mensen te betrekken bij de discussie. Maar ik vraag me wel af of het medium en de vorm geslaagd zijn.
OCW heeft er bewust voor gekozen om een discussie-groep via LinkedIn te starten:
Als moderator van de online discussie over een nieuwe Archiefvisie van het ministerie van OCW kan ik jullie melden dat er bewust voor gekozen is om deze discussie op een 'eigen' forum te voeren via Linkedin. Ten eerste worden de communities en fora die al bestaan door anderen beheerd en gemodereerd, wat de mogelijkheid om een eigen gezicht te geven aan de discussie beperkt, in tooling, moderatiemogelijkheden en 'smoel'. Ten tweede is bewust gekozen voor Linkedin, omdat de verwachting is dat dit zeer omvangrijke netwerk een bredere doelgroep kan aanspreken (vgl. het onderzoek indertijd naar Archief2.0 en BREED; daar zijn specifieke doelgroepen aan verbonden. Er wordt deelname verwacht (en inmiddels gesignaleerd) binnen en buiten de sector, verschillende hierarchische lagen, ambtenaren/niet-ambtenaren, bedrijven/zzp-ers, archivarissen en DIVers noem maar op. Daarom is er geen ballotage en is ook toegankelijkheid van de discussie zo groot mogelijk gehouden.
Aan deze keuze zitten echter enkele nadelen, waarvan Christian de belangrijkste genoemd heeft: weer nieuwe plek die je in de gaten moet houden. Grootste manco van LinkedIn daarbij is dat er geen rss-feed op de discussies bestaat. Voor mensen die hun informatievoorziening steeds meer inrichten rond Twitter en rss-readers is dat een groot gemis. Ja natuurlijk, ik kan me abonneren op discussies, zodat ik van iedere bijdrage een e-mail krijg, maar ik wil mijn mailbox eigenlijk vrijwaren van dit soort 'leesvoer.' Daar heb ik Google Reader voor.
Ander minpunt, en dat heeft minder met LinkedIn te maken, is dat er vier discussies tegelijkertijd zijn gestart. Dat is wat veel om bij te houden. Misschien was het verstandiger geweest om de verschillende thema's met twee weken er tussen te lanceren, zodat de energie wat meer gefocust werd.
Een derde punt, dat misschien met het voorgaande samenhangt, is dat de "discussie" alle kanten opgaat. Ik heb de indruk dat er maar weinig lijn in de reacties te zien is. Eric Burger probeert wel regelmatig een soort samenvatting te maken en vragen verder uit te diepen, maar dat lijkt niet erg te helpen.
Tenslotte ben ik heel erg benieuwd wat we straks in de definitieve visie zullen terug zien van de reacties op LinkedIn en de IRL-discussies op 6 en 12 oktober.

Ik zal de bijeenkomst op 12 oktober in Eindhoven bijwonen, dus waarschijnlijk 13 oktober meer hierover...

Gerelateerd: Archiefvisie 2.0

5 opmerkingen:

  1. Ik heb hier weinig aan toe te voegen. Het feit dat de discussie alle kanten opgaat, is omdat de vraag steeds enorm breed is gesteld. Eigenlijk herbergt iedere discussie wel tien vragen/aspecten. En je weet dat je op forums en zo altijd een bepaalde richting induikt, die eigenlijk 'gekozen' wordt door de eerste paar reageerders.

    Bij de bijeenkomsten IRL kan ik niet bij zijn, dus ik ben 'afhankelijk' van de digitale discussie. Alleen zijn de gemaakte keuzes duidelijk niet in mijn voordeel geweest (hoe goed beargumenteerd misschien ook). Nou goed, ook ik ben benieuwd naar de evaluatie vanuit OCW.

    Blijft staan: lof voor het initiatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp dat jij ook niet voor de expertsessies bent uitgenodigd, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, niet uitgenodigd - ben wel expert, maar niet inzake het archiefbestel, vermoed ik. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het openlijk discussiƫren is geen gemeengoed in Nederland Archievenland. Dat wisten wij natuurlijk al een hele tijd. De onderwerpen lenen zich ook niet voor een overzichtelijke inhoudelijk discussie, dat hebben anderen ook al benoemd. Maar online je menig uiten... daar wringt nog steeds de schoen. Te weinig animo en durf denk ik zo.
    Maar ik vind het nog steeds een goede keuze omdat we toch die weg op moeten gaan, stapje voor stapje. Het is helaas niet anders.
    Ik ga op 6 oktober naar Zwolle. Ben heel benieuwd of ik daar mijn mond open ga doen, afgezien om in een broodje te bijten. Het is lastige materie en volgens mij gaat het nog steeds bijna uitsluitend over een Rijksaangelegenheid en het NA. Jammer jammer jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het met je eens Luud, dat het een goede zaak is dat het ook op
    deze manier geprobeerd is. Ik wil het dan ook zeker geen verspilde
    moeite of mislukte poging noemen. Wat dat betreft wilde ik alleen
    mogelijke 'leerpunten' aandragen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of
    OCW nog een evaluatie openbaar gaat maken. (En anders ga ik die
    misschien wel Wobben...)
    Inhoudelijk krijg ik ook de indruk dat het vooral een
    rijks-aangelegenheid is, gedeeltelijk bedoeld om de wensen van de
    Algemeen Rijksarchivaris te onderbouwen.

    Op 28-09-10 heeft Disqus<> het
    volgende geschreven:

    BeantwoordenVerwijderen