zaterdag 6 november 2010

Webcare of webdefense?

Een dikke week geleden schreef ik over drie vormen van webcare. Ik moet daar toch even op terug komen, omdat Christian bij nader inzien toch gelijk bleek te hebben.

Uitgeverij Contact en Thomése
Vorige week schreef ik dat Uitgeverij Contact mij via Twitter vroeg om te laten weten wat ik vond van het nieuwe boek van Thomése. Afgelopen zaterdag had ik het boek uit en verscheen hier mijn leesverslag, waarna ik nog een aparte tweet naar de uitgeverij stuurde. Helaas heb ik daar helemaal niets meer op gehoord. Dat is alsof iemand in een gesprek vraagt: "Vertel eens verder..." en zich meteen daarna omdraait en wegloopt. Jammer...

De communicatiemedewerkster van Minister Schauvliege
Ik was positief verrast over de communicatiemedewerkster van de Vlaamse minister van Natuur en Cultuur die zich de moeite genomen had om een 'onwaarheid' op deze weblog te corrigeren. Uit nieuwsgierigheid heb ik haar op 26 oktober onderstaande e-mail gestuurd:
Geachte mevrouw Borgmans,

Hartelijk bedankt voor uw reactie op mijn weblog. U hebt helemaal gelijk, de minister zegt niets over het lezen van boeken. Ik heb de passage waarin ik suggereer dat ze niet weet wat het laatste boek is dat ze gelezen heeft doorgestreept. Op die manier blijft de portee van uw opmerking duidelijk.

Ik was trouwens positief verrast door uw reactie en vind het heel goed dat u op deze manier ook op weblogs reageert. Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben, doen jullie dit structureel? Ik bedoel, is het een van de taken van de Cel Communicatie om het Internet in de gaten te houden op teksten over de minister en in voorkomende gevallen te reageren?
En als dat zo is, vormen jullie dan een uitzondering, of gebeurt dit op alle Vlaamse kabinetten op deze manier? (Ik vraag dit vooral omdat ik niet de indruk heb dat men hier op Nederlandse ministeries mee bezig is, ondanks alle heisa rond Ambtenaar 2.0 en zo)

Vriendelijke groeten,

Ingmar Koch
Helaas heb ik nog niet eens een ontvangstbevestiging gekregen. Ook jammer, dus...

Uitgeverij Nieuwezijds
De enige van mijn drie voorbeelden die het echt begrepen lijkt te hebben, is dan toch Uitgeverij Nieuwezijds. Zij stuurden vrijwillig en zonder een echte tegenprestatie te verwachten het boek en reageren ook gewoon op e-mailberichten. Chapeau.

Gerelateerd
Drie keer webcare

Plaatje: Roel Venderbosch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten