donderdag 23 december 2010

Baseline, Microsoft en provinciale controllers

Vandaag een week geleden was ik op het hoofdkantoor van Microsoft op Schiphol voor een vergadering met de provinciale controllers. Op de agenda stonden PETRA, de Provinciale Baseline Informatiebeveiliging en de Provinciale Baseline Informatiehuishouding. Mijn presentatie was een soort recycling van de presentaties die ik de afgelopen weken ook al over RODIN heb gegeven, zoals je hier beneden kunt zien.
Omdat ik deze week bedacht dat de concept-teksten van de Baseline Informatiehuishouding volgens mij nergens online staan, heb ik die maar even in Google Docs gezet.

Op zich was het IPO-gedeelte van de bijeenkomst het minst interessante. Het verhaal dat Jelle van Nieuwenborg vertelde over de manier waarop ze bij Microsoft Nederland werken was veel interessanter, vooral om de reacties van de controllers.
Van Nieuwenborg vertelde dat ze bij Microsoft vooral aan 'sturen op resultaat' doen. Dat wil zeggen dat aan het begin van het jaar afgesproken wordt welke doelen een medewerker of team in dat jaar moet halen en dat het ze daarna hoegenaamd vrij is om te bekijken hoe ze die doelen zullen bereiken. Daar konden deze ambtenaren blijkbaar niet zo goed mee uit de voeten.
Want hoe moest je nu doelen vaststellen?
En hoe moest je dan vaststellen of ze gehaald waren?
En wat dan als ze toch niet gehaald werden?
Uitgaan van vertrouwen in en deskundigheid van je medewerkers zat er bij deze mensen blijkbaar nog niet zo in, net zo min als het idee dat dit resultaatgericht werken niet betekent dat een medewerker maar twee keer per jaar met zijn baas spreekt.
Overigens stopt Microsoft ook veel energie in het optimaal faciliteren van zijn medewerkers. Het gebouw is vooral bedoeld voor Bijpraten, Bijtanken en nog een B die ik vergeten ben, maar niet per sé voor werken! Een van de interessantste technische 'foefjes' die Van Nieuwenborg liet zien was Lync: The Next Generation Unified Communications. Kort gezegd zit in Lync van alles geïntegreerd: bellen, chatten, e-mailen, agendabeheer, 'Skypen', conferencecall, documentendelen, allemaal vanuit één centrale applicatie. Dat wil ik ook wel hebben, denk ik, al is me nog altijd niet duidelijk of het ook geïntegreerd is met de Windows 7-smartphone waar Van Nieuwenborg mee liep te patsen...
(Ik wilde hier een filmpje over Lync embedden, maar dat lukt niet, ik krijg de embed-code niet uit de Silverlight-plug-in gekopieerd... #fail dus.
Doet me ook even denken aan de discussie over 'open standaarden' die gevoerd werd naar aanleiding van mijn presentatie. OpenXML was toch wel veel beter dan ODF... Ja hoor, jij bent de gastheer...)

Gerelateerd
Archiefregeling, Rodin en toezicht

2 opmerkingen:

  1. Dag Ingmar, in de discussie over het Nieuwe Werken met hierin o.a. vertrouwen geven in plaats van controleren -jij refereert hier ook aan in je blog, wordt naar mijn smaak tegemakkelijk gedaan over kenniswerkers in een politieke/openbaar bestuur omgeving. Het primaat van wat we doen en willen ligt bij de politiek en niet bij de ambtenaren. Ik ben voor verantwoordelijkheden laag in de organisatie en voor 100% faciliteren van medewerkers, maar wil ook graag aandacht voor kosten/baten. Ik ken ook verzekringsmaatschappijen die het medewerkers onmogelijk maken om vanuit werkplek te internetten -en met goede redenen-. Voor mij is Het Nieuwe Werken ook een gesprek over 'what business are we in and do we do it'. De hulpmiddelen van Microsoft -ik ben een erkend aanhanger van Microsoft- zijn bij deze discussie perfect inzetbaar.
    Groetjes Max

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Max, in het gesprek bij Microsoft hebben we inderdaad ook vastgesteld dat er een verschil is tussen een (enorm) commercieel bedrijf als MS en de overheid: de politiek/bestuurlijke context maakt het vaak lastig om verantwoordelijkheden laag te leggen. Maar ook binnen een overheid is het heel goed mogelijk om te vertrouwen op deskundige ambtenaren, die als het goed is ook voeling hebben met de politieke realiteit. Om voor me zelf te praten: ik heb van mezelf het idee dat ik redelijk goed weet waar de politiek-bestuurlijke grenzen lopen die ik niet 'zelfstandig' moet overschrijden. Ook dat maakt deel uit van het vertrouwen dat leidinggevende en bestuurders aan hun ambtenaren moeten kunnen geven.
    En uiteraard gaat het ook om effectiviteit, efficiëntie, kosten, baten en 'het goede goed doen.' Maar in veel gevallen heb ik het idee toch dat het uitgangspunt nog al 'behoudend' en conservatief is: "als ik zie dat je achter je bureau zit, doe je je werk goed."

    BeantwoordenVerwijderen