zaterdag 8 oktober 2011

Demo-koekjes of demagogische koekjes?


Established in 1998, IAB Europe exists to support and promote the growth of the European digital and interactive marketing industry. Representing 27 National IABs and Partners across Europe and over 5,500 companies, IAB Europe is the trade association of the European digital and interactive marketing industry
En dit Interactive Advertising Bureau heeft nu een speciale website gemaakt om de gevolgen van de geplande Nederlandse cookiewet te laten zien: cookiedemosite.eu
Deze website wil je laten ervaren wat een overdreven strenge interpretatie van de toestemmingsvereiste in de praktijk betekent. Deze demo-site toont een nieuwssite, waarbij sommige artikels en andere informatie en diensten door derde partijen aangereikt worden. Voor elk van deze informatie en diensten zou telkens een toestemming vereisen. Sommige websites integreren dikwijls meer dan 50 van dergelijke diensten van derde partijen in hun website…
 Zo gauw je de demo-site bezoekt krijg je bovenstaand pop-up venster. Als je de cookie weigert, krijg je de mededeling:
Jammer dat je de reclame cookies (frequency capping, post click, cookie targeting, user tracking, affiliate marketing) geweigerd hebt. We hebben echter reclame nodig om onze website gratis toegankelijk te houden voor onze bezoekers. We kunnen je dan ook geen toegang geven tot onze website als je de cookies niet aanvaardt.
De boodschap van de interactieve adverteerders is duidelijk:
Geen cookie = Geen website!
Dat lijkt me nogal demagogisch!

Een ander voorbeeld hoe het zou kunnen werken is cookielaw.org. Hier verschijnt bovenin het scherm een balkje met de mededeling: This website works best using cookies. Allow cookies? 
Het mooie is, als je niet op Allow klikt, kun je gewoon surfen, maar wordt er - uiteraard - ook geen cookie opgeslagen.

Gerelateerd
Cookieverbod: de volgende ronde
Super-koekjes en "ja ik wil"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten