donderdag 11 november 2010

Gezien: Jack Parow @nieuwenor

Afgelopen dinsdagavond zag ik Boef en de gelogeerde Aap en Jack Parow in De Nieuwe Nor in Heerlen.
Boef en consorten vond ik niet zo veel aan. Ze komen uit Tilburg en maken hiphop / dubstep, maar ik hoorde weinig verschil tussen de nummers. Sympathieke jongens, dat wel.
Even voor tien uur kwamen Parow en zijn dj het podium op. Parow had uiteraard zijn 'speciale' pet op en de dj had een mooie roze koptelefoon.

De eerste drie, vier nummers (waaronder Ek wens jy was myne en Dans dans dans) speelden ze met zijn tweeën, daarna kwam de rest van de band (een bassist, een didgeridoo-speler en die drumster) erbij. En een echte bas en drums maakten de muziek een stuk swingender en leuker.
Tijdens het optreden werden op de achterwand de hele tijd allerlei animaties geprojecteerd. Tijdens Farmhouse Brekvis waren het blote vrouwen in allerlei standjes, afgewisseld met wat onschuldigere foto's terwijl het bij I miss wat poëtischere tekeningen en teksten waren.
Jammer genoeg hield de band het weer voor gezien na een nummer of vijf en nadat ze een swingende versie van Cooler as ekke gespeeld hadden. Parow en DJ raffelden toen nog een soort garage-versie van hetzelfde liedje af en na iets meer dan drie kwartier was het alweer voorbij. En ze hadden niet eens Ricky Louw gespeeld!

Waar ik tijdens het optreden om moest grinniken was dat Parow na ieder liedje zonder enige aanleiding heel hard Piele! of Poes! riep. Die tweede uitroep is in Nederland nogal onschuldig, maar poes is een van de eerste woorden die ik uit mijn vocabulaire geschrapt heb toen ik in Zuid-Afrika woonde. En ik moet ook nog altijd lachen om de geschokte reactie van twee Zuidadrikaanse studenten toen ze in hun Leidse studentenhuis een enorme poster zagen hangen van het kinderboek Ik wil een poes!

O ja, hier een stukje van het optreden bij DWDD, met Miss J. op de drums


Toevoeging:
Ondertussen staan de foto's op de site van De Nieuwe Nor

3 opmerkingen:

  1. Ha, ik wist niet dat in NL de dubbele betekenis van poes relatief ongebruikelijk is... Als er bij ons naar "poes" gerefereerd wordt, dan hebben we het door de band genomen toch zelden over een katachtig huiselijk dier. Zeg in O&W-VL dus nooit "hoe is het met uw poes", als je het over haar lieve kat hebt. De kans is groot dat je met een blauw oog eindigt ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @TomC dat doet me denken aan de anekdote die mijn hoogleraar Nederlands vertelde. Zijn dochter van een jaar of vijftien vroeg toen ze op vakantie waren in Kaapstad aan een nette oude Zuidafrikaanse dame die in het bezit van een kat was "Of haar poes ook zo veel haren verloor?"
    In Nederland is die connotatie er wel, maar toch vooral secundair denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ingmar: Nog een leuke over die poes: http://www.youtube.com/watch?v=O044Gdi8bfg

    BeantwoordenVerwijderen