maandag 12 juli 2010

Wek vrees op, tutoyeer niet

Onder die titel schreef J.S. Cramer, Amsterdam in de NRC van zaterdag een Plannetje voor ideaal toezicht. 
Het fundamentele uitgangspunt is dat wij, krachtens wet en recht, toezicht uitoefenen op anderen die onder dat toezicht vallen. Dat spraakgebruik geeft aan dat wij boven die anderen zijn gesteld en dat zij in de uitoefening van hun beroep aan ons ondergeschikt zijn, net zoals schoolkinderen aan hun leerkrachten en werknemers aan hun leidinggevende, hoe superieur en voortreffelijk zij ook in andere opzichten mogen zijn.
Van deze fundamentele onderschikking dient de gehele organisatie doordrongen te zijn en op den duur ook de gehele buitenwereld.
Ik geloof dat ik niet zo graag op deze manier zou willen werken:
Ondergeschikten, en ook functioneel onder-geschikten, moet men altijd met achterdocht en wantrouwen bejegenen. Het is een vaststaand gegeven dat het gezien hun positie hun natuurlijke habitus is ons te misleiden en te bedriegen, of op zijn minst de zaken mooier voor te stellen dan zij zijn. Dat wij dit weten, moet onzerzijds tot uiting komen in een gereserveerde en afstandelijke opstelling bij onderlinge contacten. Gesprekspartners moeten natuurlijk correct worden behandeld, maar koeltjes. Vriendschappelijke of zelfs vertrouwelijke gesprekken moeten worden vermeden, en het is aan te bevelen dat men elkander niet tutoyeert en niet met de voornaam aanspreekt. Voortaan zal onzerzijds bij besprekingen ook geen consumptie (zoals koffie of thee) worden aangeboden, behoudens – bij langdurige besprekingen – een kan kraanwater en wat papieren bekertjes. Ieder verzoek of voorstel van derden, ook al is het ogenschijnlijk nog zo redelijk, krijgt voortaan in eerste instantie een kille en afhoudende ontvangst.
Zo sluit je je als toezichthouder wel heel erg af van de "onder toezicht gestelden." Volgens mij is dat ook niet bevorderlijk voor de informatiepositie van een toezichthouder. Als de onder toezicht gestelden jou niet vertrouwen, is het wel bijna zeker dat je 'verdraaide' informatie krijgt. Zeker als je dan ook nog 'onberekenbaar' gaat optreden:
Voor een omslag in de bestaande verhoudingen zullen wij om te beginnen meer dan voorheen vrees moeten inboezemen; wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit effectiever is dan begrip. Een krachtig middel daartoe is een zekere onberekenbaarheid van ons beleid. Onder de Directie zal een kleine eenheid worden gevormd, die (...) geheel onverwacht en zonder uitleg drastische ingrepen pleegt, zoals invallen, huiszoekingen, en (kortstondige) voorlopige hechtenis van vooraanstaande personen, steeds vergezeld van goed georkestreerde publiciteit. Ook als achteraf blijkt dat er niets aan de hand is, zal dit zeker effect hebben. 
Dit zal zeker effect hebben, want waarschijnlijk zal de publieke opinie zich op deze manier heel snel tegen de toezichthouder keren, als hij om de haverklap met veel bombarie onterechte ingrepen doet.

Wat me trouwens het meeste stoort aan deze "ingezonden mededeling" is het volledig gebrek aan context. Wie is die S.J. Cramer, Amsterdam? Waarom is het het waard om zijn of haar ideeën over toezicht in de NRC te plaatsen.

6 opmerkingen:

  1. Dit moet een grap zijn, dat kan bijna niet anders.
    Van de zinsnede "wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat" word ik sowieso al achterdochtig: dan wil ik wel bronnen zien. Meestal heeft de auteur die dan niet voorhanden, als hij zoiets schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelet op het taalgebruik is dhr. Cramer (ik vermoed dat het een meneer is) óf streng-gereformeerd / wereldvreemd / zeer ouderwets óf het is een cabaretesque uiting van machteloosheid en onvrede na een persoonlijke confrontatie met een toezichthouder.

    Ik vind het in ieder geval grappig. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt mij een parodie, want zinsnede 'Ook als achteraf blijkt dat er niets aan de hand is, zal dit zeker effect hebben' wijst volgens mij hierop.
    Maar inderdaad waarom plaatsing in de krant en naar aanleiding van wat. Een vermakelijk, doch voorspelbaar stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Joost, Marco en Margreet: Dus volgens jullie is hier sprake van humor om te lachen. De opinie-pagina van de NRC staat normaal niet bekend om zijn grappige inslag...
    Wat ik me daarbij ook nog afvraag is, waar steekt J.S. Cramer, Amsterdam dan de draak mee. Hoe vindt hij of zij (maar ik denk ook aan een hij, eigenlijk) dan dat het toezicht zou moeten functioneren?
    Misschien dat de ingezonden-brieven-rubriek de komende paar dagen uitkomst biedt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las het stuk ook van het weekend maar ben halverwege uitgestapt. Ik interpreteerde het als een suggestie voor een andere toezichtsattitude. Zoals DNB toezicht had moeten houden op DSB.

    Zou dit 'm zijn? http://ideas.repec.org/e/pcr103.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb me ook afgevraagd of dit J.S. Cramer, Amsterdam is, maar vind
    het dan toch raar dat deze metadata ontbreken.

    Op 12-07-10 heeft Disqus<> het
    volgende geschreven:

    BeantwoordenVerwijderen