maandag 25 november 2013

Gastblog: Joost luistert en schrijft #ac2013 – The Day Before

Eens in de zoveel tijd komt de community van knappe koppen in het wereldwijde archiefwezen samen om te conferentiëren onder de paraplu van de Internationale Archiefraad. Afgelopen weekeinde was de conferentie in Brussel. Nou… da’s goed te doen, paar uurtjes in de trein en je bent er. 
Ik mocht dus ook een keer vanuit Het Utrechts Archief een knappe kop zijn, en waar beter dan bij het Orakel van Meerssen om hier verslag van te doen! Overigens was dit de eerste keer dat het congres jaarlijks terug gaat keren in plaats van de zogenaamde CITRA. Daarvoor was de ‘open’ conferentie eens in de vier jaar. Het verschil tussen een congres en een conferentie is me nog steeds niet geheel duidelijk (afgezien van het publiek), maar kan me ook niet veel schelen. Volgende keer is het in Gerona, dus da’s voor Europese vakidioten ook nog wel te behapstukken. Daarna is het in Seoul – wordt een wat grotere uitdaging.

Rond dit soort conferenties komen de deelnemers aan internationale programma’s van de Archiefraad (zoals het forum van nationale archivarissen) en andere internationale werkgroepen bijeen om en petit comité een potje te kibbelen. Die vrijdag zag een nieuwe werkgroep voor EAC-Functions het licht. Dat is kort gezegd de XML-versie van dit. En ik schijn daar slimme dingen over gezegd te hebben, dus ik mocht erbij zitten.
Zo’n vergadering duurt een dag lang en heeft een merkwaardige dynamiek. Veel mensen zeggen helemaal niets. Een paar mensen wel, en veel ook, en dat de hele dag lang. En vervolgens mag iedereen die in de werkgroep wil, haar en zijn hand opsteken. Waaronder ik. En daarna gaan er dingen gebeuren, vermoed ik. Archivistische opinieleiders in Nederland verwachten er niet bijster veel van, maar ach, de ervaring is ook veel waard.
Een aparte ervaring is om tijdens de vergadering naast je grote archiefheld te zitten en dat niet eens door te hebben. Dat overkwam mij dan weer, toen ik vroeg of hij die meneer Gavan McCarthy uit Australië was die op de gastenlijst stond. “Nee,” zei hij, “ik ben Chris Hurley.” Ik heb alleen al door zijn aanwezigheid absoluut geen spijt van de bespreking.

Binnenkort volgen verslagen van beide dagen van het congres. Een eerste indruk in Engels, Frans, Spaans en Nederlands vind je hier.

Joost van Koutrik twittert ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten