vrijdag 19 oktober 2012

Lezen is doodleuk - No smoking machine

Toen wij gisteren terug kwamen van een paar daagjes Zeeland, had mijn moeder me als verrassing een pakje Lucky Strike gekocht. Het was afkomstig uit een echte ouderwetse Bitri die in de bieb in Maastricht staat. Alleen komen hier geen pakjes sigaretten uit, maar pakjes poëzie.
De No Smoking Machine is een van de jubileumprojecten van Literair Station Venlo, dat dit jaar 10 jaar bestaat.
Aan de basis staat de uitgave van een serie minibundels met poëzie en kort proza van merendeels jonge dichters en schrijvers (uiteindelijk twintig), die publiceren en zich op een ongebruikelijke manier kunnen presenteren. Dit gebeurt namelijk in een legendarische Bitri sigarettenautomaat uit Dokkum.
Nog ingesteld op guldens lukte het Mark Zaremba, student werktuigbouwkunde aan Fontys Technische HS Venlo, deze verkoopmachine europroof te maken met een knap staaltje techniek.
Mark is een van de vele jonge talentvolle mensen, die aan dit project meewerkt. Zo wordt er in een groep gewerkt om een typisch massa- en wegwerpproduct – het sigarettendoosje – te customizen naar een soort bewaarexemplaar. Ook de mini-bundels zullen sporen vertonen van de oorspronkelijke inhoud van de automaat. Het werkproces vindt voor een deel plaats door deze groep op Facebook, hier vinden op allerlei manieren uitwisselingen en experimenten plaats voor de inspiratie en de uitwerking. De groep No Smoking Machine op Facebook is een openbaar digitaal werkatelier, zodat het proces voor iedereen zichtbaar is en belangstellenden er aan mee kunnen doen.
De No Smoking Machine staat nog een paar weken in Maastricht. Voor 2 euro heb je een dichtbundeltje...
O, en als je rookt, ze zijn nog op zoek naar sigarettendoosjes in die 19-pack-uitvoering...

Enige minpuntje: No Smoking Machine heeft een werkatelier op Facebook, maar dat is alleen voor Facebook-ers te zien. Ik heb dus geen idee wat daar verder gebeurt.

2 opmerkingen:

  1. Van de poëzie ben ik niet zo (maar om de één of andere reden heb ik dan wel weer wat met Leopold). Je hebt me wel heel blij gemaakt met Bitri, nooit geweten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, Leopold, ik ben afgestudeerd bij Dick van Halsema, de grote Leopold-deskundige. Hij kan daar heel mooi over vertellen en schrijven.
      Verder lees ik ook zelden of nooit gedichten uit vrije wil, maar ik vond poëzie-analyse wel altijd leuke colleges, vooral omdat het meestal over intertekstualiteit ging...

      Verwijderen