maandag 24 september 2012

Geen disqus meer

Degene die dit weblog niet via hun rss-reader of e-mailclient volgen, hebben het al gezien: de lay-out is vorige week veranderd. Ik was een beetje aan het spelen met de sjablonen in Blogger en klikte per ongeluk op "Toepassen op blog", waardoor ik een dynamisch weergave instelde. Toen ik daarna de back-up van mijn oude sjabloon terug wilde zetten, bleken er allerlei problemen te zijn met het Disqus-formulier: de reacties werden niet meer getoond.
Omdat ik er niet snel genoeg in slaagde om dit op te lossen, heb ik toen maar besloten Disqus te verwijderen en een heel nieuw sjabloon te kiezen. Dat is dus deze ietwat saaie vormgeving geworden. Misschien schaaf ik er nog wat aan, misschien niet.
Een andere reden om Disqus te verwijderen is ook dat verschillende mensen regelmatig klaagden dat ze niet konden reageren, doordat het reactieformulier niet werkte. Ik heb dat zelf ook verschillende keren gemerkt en heb er geen oplossing voor kunnen vinden.
De derde reden om Disqus te verwijderen is, dat ik eigenlijk ook wel eens wil zien of de claim dat het extra reacties en bezoekers oplevert waar is.

Wat ik nu wel al merk, is dat het aantal spam-reacties dat ik krijg aanzienlijk groter is. Maar, ik zie ook dat Blogger deze heel goed uitfiltert, waardoor ze niet gepubliceerd worden.

Wat vonden jullie de afgelopen twee jaar eigenlijk van het gebruik Disqus? Is het Blogger-formulier een stap terug?

Gerelateerd
Disqus: verzamel de conversatie op je blog

Plaatje: Startup Schwag Bag #9 - DISQUS Shirt van Homard.net

5 opmerkingen:

  1. Nu ik het zo lees denk ik dat Disqus inderdaad ook z'n nadelen heeft. Ik vind het in potentie mooi, en goed bij blogs passen, maar impact op de reacties heeft het niet volgens mij. Dat doen mensen gewoon minder en minder her en der...Of juist meer 'der' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Edwin.
      Ik vind het ook nog altijd een mooi ding, met een paar interessante functies (vooral aanmelden via Twitter en reageren via e-mail), maar het heeft inderdaad ook wat nadelen.
      Ik geloof ook niet dat ik meer respons kreeg door Disqus, maar dat ga ik nu eens proberen te meten.

      Verwijderen
  2. Voor mezelf bij een ander vond ik het niet prettiger of onprettiger. Inloggen via Twitter vond ik handig, maar dat Disqus vaak niet meewerkte, trok de balans vervolgens toch wel erg scheef naar de nadelige kant.

    Ik zie nu trouwens dat je bij jou reacties kunt nesten, en kunt reageren op reacties. Misschien moet ik m'n Blogger-instellingen weer eens induiken. Da's alweer een tijdje geleden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Chris.
      Dat nesten zag ik pas ook bij iemand anders. Je krijgt het door bij "Plaats reacties" te kiezen voor "Ingesloten"

      Verwijderen
    2. Ah, krijg je dat zo... Van 23 Archiefdingen kan ik me nog wel herinneren dat die manier van reageren heel vaak de mist in ging; erg irritant. Maar dat zal wel gefikst zijn. Zal het ook eens gaan instellen. Dank!

      Verwijderen