zondag 13 maart 2011

Gepersonaliseerde TV-reclames

Dat de advertenties die Google laat zien bij websites of zoekvragen afgestemd zijn op de gebruiker, is al geen nieuws meer. Dat er onderzoek gedaan wordt naar op de kijker afgestemde televisiecommercials, was voor mij wel nieuws...
De Wall Street Journal schrijft erover in zijn serie What they know
At the same time, cable and satellite companies are testing and deploying new systems designed to show households highly targeted ads.
The goal: emulate the sophisticated tracking widely used on people's personal computers with new technology that reaches the living room.
One of the most advanced companies, Cablevision Systems Corp., has rolled out a system that can show entirely different commercials, in real time, to different households tuned to the same program. It can deliver targeted ads to all the company's three million subscribers concentrated in New York, Connecticut and New Jersey.
In het artikel wordt onder andere het voorbeeld gegeven van recruteringsadvertenties van het Amerikaanse leger, die afgestemd worden op de 'lifestyle' van het gezin waar de TV staat.
One group, dubbed "family influencers" by Cablevision, saw an ad featuring a daughter discussing with her parents her decision to enlist. Another group, "youth ethnic I," saw an ad featuring African-American men testing and repairing machinery. A third, "youth ethnic II," saw soldiers of various ethnicities doing team activities. An Army spokesman declined to comment.
Digital ID Coach wijst er op dat er uiteraard geclaimd wordt, dat er geen 'tot individuen te herleiden informatie' gebruikt wordt, maar...
That will be a lie, as they could only make that claim by defining “personally identifiable information” in a very different way than regular people–or government regulators–would. This is more about tracking and compiling the most intimate details of our lives, so we can be manipulated into acting a certain way.
Anderzijds, hoewel ik de inbreuk via mijn TV kijkgedrag intimiderender vindt dan via Google-advertenties, vraag ik me ook af of de informatie die met behulp van cookies wordt vastgelegd niet veel intiemer is dan mijn kijkgedrag. Maar, het allergrootste gevaar is natuurlijk dat alles met alles gecombineerd wordt. Reden te meer om niet voor triple play te kiezen...

Gerelateerd
Cookies, marketing en privacy
Het vrijheidsdoosje van Moglen

Plaatje: Loekie van dnnya17

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen