zondag 4 juli 2010

Amateur scanners aller landen verenigt u

Afgelopen weekend legde Ferriero weer iets gedetailleerder uit wat hij verstaat onder "burger-archivarissen". Christian schreef er al over schreef en daarom zal ik er hier niet inhoudelijk op reageren.
Ik wil het hier hebben over de aanleiding van de blog van AOTUS. Hij was op 16 juni blijkbaar in Maryland op bezoek geweest bij de International Amateur Scanning League. Wat kunnen die Amerikanen toch mooie namen verzinnen!
De IASL is een onderdeel (of een spin-off, dat is me niet helemaal duidelijk) van Public.Resource.org van Carl Malamud. Ik weet niet hoe internationaal dit allemaal is, want eerlijk gezegd had ik hier allemaal nog nooit van gehoord. Maar interessant is het wel.
Die Malamud is wat in het Engels zo mooi heet een "public domain defender" en Public.Resource.Org is zijn stichting die "is dedicated to publishing and sharing public domain materials in the United States."

IASL
The International Amateur Scanning League is an experiment in crowd-sourced digitization to help government and other institutions make their archives more widely available. Volunteers will be given credit for their work in the on-line metadata, will receive cool tchotchkes, and will be eligible to display Public Domain Merit Badges upon completion of designated levels of service.
Een van de eerste projecten van de IASL is het dupliceren van overheidsfilms uit de archieven van het NARA en deze online zetten via FedFlix. Als ik het goed begrijp is het enige dat het NARA doet het beschikbaar stellen van de ruimte en hardware om de dvd's te kopiëren. De vrijwilligers van de League organiseren zelf wanneer ze bij het NARA aanwezig zullen zijn en houden zelf bij welke DVD's gereed zijn.

Tchotchkes
In de aankondiging van de oprichting staat verschillende keren dat de League "coole tchotchkes" beschikbaar stelt aan de vrijwilligers:
As part of the inaugural meeting of the IASL, a variety of very cool tchotchkes and support materials are being made available to volunteers, including stickers from CafePress, DVD transmittal forms from MOO, FedFlix return envelopes from ActionEnvelopes, posters from Zazzle, banners from Vistaprint, and brochures from QOOP. 
 Tchotchkes schijnt Yiddisch te zijn voor iets wat wij oneerbiedig prullaria zouden noemen, een beetje te vergelijken met de buttons en bekers van Archief 2.0. Opvallend vind ik dan weer dat ze gekoppeld worden aan bepaalde prestaties.

Internationaal
Interessant allemaal, maar hoe internationaal is dit nu eigenlijk? Is er buiten de Verenigde Staten al ergens een filiaal geopend? En lopen we in Nederland niet op zijn minst een paar passen voor, met projecten als Geboren in 1809, de Charterbank en het nieuwe project in Amsterdam?

3 opmerkingen:

  1. Mijn reactie staat bij jou reactie, maar in het kort komt het er dus op neer dat ik denk dat de winst op beide speelvelden te behalen valt: eigen initiatieven ontplooien waarin je samenwerkt met het publiek en bovendien faciliteren van en eventueel zelfs aansluiten bij (bestaande) initiatieven van dat publiek. In Nederland lijken we ons vooral op eigen initiavieven te richten, in Amerika lijkt Ferriero vooral op facilitering van bestaande initiatieven af te stevenen. Maar in onze beide landen zijn voorbeelden van beide strategieën te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ingmar: Dat laatste is wel mooi verwoord. Voor het overige: ik eindig ook vaak waar ik nooit aan begonnen was. Meestal als ik te snel een post maak, terwijl die in m'n hoofd nog niet was uitgekristalliseerd. Dagje laten liggen doet wonderen. Maar ja, dan kom jij met je ambities in de frut. ;-) (Blogposts zijn geen artikelen in een S@P-jaarboek hè - het hoeft niet helemaal 'af'.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk was dit weer zo'n blog die niet uitkwam, waar ik in 't begin
    heen wilde. Ik wilde 't vooral over die League hebben, maar was
    tegelijkertijd na aan 't denken over jouw blog.
    De aard van de projecten die ik in de laatste zin noem zijn ook heel
    anders dan die IASL, waarschijnlijk lijkt Van papier naar digitaal er
    meer op, maar dat ken ik eigenlijk amper.
    Zo bekeken zijn Nederlandse archiefdiensten dus nog altijd vooral
    bezig met hun 'eigen' voorkeuren en niet met het ondersteunen van
    initiatieven van 'burgers'. Dat is misschien toch wel het verschil: in
    Amerika is de staat er om particulier initiatief mogelijk te maken.
    Terwijl de staat hier het particulier initiatief wil maken.

    Op 04-07-10 heeft Disqus<> het
    volgende geschreven:

    BeantwoordenVerwijderen