Can you pass a literacy test given to Black voters in the 1960's? pic.twitter.com/9knODXDHl1Ik volg op twitter twee accounts die vergelijkbaar zijn, omdat ze regelmatig "historische plaatjes" posten: HistoryInPics en HistoricalPics. Ik had er nog niet bij stil gestaan wie er achter die accounts zat. Ik dacht eigenlijk dat het een of andere grote Amerikaanse bibliotheek of zo was.
— History In Pictures (@HistoryInPics) January 26, 2014
Maar voor HistoryInPics is niets minder waar. Hier blijken Xavier Di Petta, een Australiƫr van zeventien en Kyle Cameron, een Hawaiiaan van negentien, achter te zitten. Mashable sprak met de twee "knullen", die ook eigenaar zijn van EarthPix.
They met hustling on YouTube when they were 13 and 15, respectively, and they've been doing social media things together (off and on) since. They've built YouTube accounts, making money off advertising. They created Facebook pages such as "Long romantic walks to the fridge," which garnered more than 10 million Likes, and sold them off. More recently, Di Petta's company, Swift Fox Labs, has hired a dozen employees, and can bring in, according to an Australian news story, 50,000 Australian dollars a month (or roughly 43,800 USD at current exchange rates).De statistieken van HistoryInPics zijn ongelofelijk. Ze worden gevolgd door bijna 950.000 mensen en het aantal retweets en favorites dat je bij de tweet hierboven ziet, komt redelijk overeen met het gemiddelde van iedere tweet. En dat zonder dat Twitter ze gepromoot heeft.
How do they do it? Once they had one account with some followers, they used it to promote other ones that could capitalize on trends they saw in social-media sharing. "We normally identify trends (or create them haha). We then turn them into a Twitter account," Di Petta said in an IM conversation. "Share them on established pages, and after 50,000 - 100,000 followers they've gained enough momentum to become 'viral' without further promotion."Natuurlijk kun je ook wat vragen stellen bij de foto's die gepost worden. HistoryInPics doet niet aan bronvermeldingen, de "toelichting" is soms fout en op veel foto's rust nog auteursrecht.
Wat dat laatste betreft, zou volgens Di Petta de meerderheid van de fotografen waar ze de foto's van gebruiken, juist heel blij zijn dat ze nu door "de massa" gezien worden. Dat is natuurlijk een vreemde uitspraak, want hoewel Di Petta en Cameron nu nog niets verdienen aan HistoryInPics, willen ze dat uiteindelijk wel. Maar als zij niet alleen maar heel blij zijn dat heel veel mensen hun tweets volgen, waarom zouden fotografen dat dan wel zijn?
Aan de andere kant tonen beide historische foto-accounts ook weer het gelijk van Chris Wild van Retronaut: mensen houden van goed gekozen oude foto's!
Gerelateerd
Hyves, Retronaut en 3D-objecten #DISH13
Geen opmerkingen:
Een reactie posten