woensdag 4 december 2013

Hyves, Retronaut en 3D-objecten #DISH13

Maandag en dinsdag was ik bij DISH13 in De Doelen in Rotterdam. Belangrijkste reden voor mij om te gaan was de man hierboven: Jason Scott hield op maandag de openingskeynotespeech. En die presentatie was alles wat je ervan verwacht: energiek, enerverend en ook ontroerend.
Scott besteedde uiteraard ruim aandacht aan het laatste wapenfeit van ArchiveTeam: het redden van Hyves voordat TMG alle informatie wegmikt. Maar hij vertelde ook over The Internet Archive een paar dingen die ik nog niet wist.
Een paar tweets die zijn toespraak samenvatten:



Die laatste uitspraak is er eentje om te onthouden.
Ondertussen is Bert de Vries naar aanleiding van een stel van deze tweets op Archief 2.0 een discussie begonnen over de noodzaak en rechtmatigheid van het bewaren van Hyves.
Hier kun je het laatste stukje van het verhaal van Scott zien.

Tweede dag
De tweede dag begon met een amusante en interessante lezing van Chris Wild over Retronaut:

Video streaming by Ustream
De belangrijkste boodschap van Wild is eigenlijk: zorg dat je bent waar de mensen over je praten en dat is overal behalve op je eigen website. Maar als je ze op Facebook, Twitter etc bereikt, dan komen ze ook wel naar je website en je collectie.
Wild legde ook uit op welke manier je foto's kunt selecteren die de meeste aandacht trekken. Hij noemt zijn methode SPEED: Seen - Positive - Easy - Emotive - Disruptive. In de presentatie legt hij de begrippen uit.
Binnenkort verschijnt een boekje dat hij samen met Europeana gemaakt heeft. Hier kun je aangeven dat je op de hoogte gehouden wil worden.
Daarna volgde een presentatie van Mitchell Davis, die mij niet erg kon boeien. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij, omdat het redelijk bibliothecair was.
Het middagprogramma bestond dinsdag uit 5 rondes met Chef's Tables, een soort rondetafelgesprekken. Ik was uitgenodigd om bij tafel 1 live verslag uit brengen van wat er allemaal gezegd werd.
Mijn eerste "tafelheer" was opnieuw Mitchell Davis, waardoor ik nu iets beter begrijp wat hij met Biblioboard doet. Het verslag staat hier.
De tweede sessie was veel leuker: Jason Scott en Sven Slootweg waren tafelheren. Je gooit er een kwartje in en Scott stopt niet meer met praten over al die fantastische dingen in The Internet Archive... Hier mijn poging tot verslag.
Na de lunch moest ik drie keer verslag uitbrengen van de tafels van Daniel Pletinckx waardoor ik nu iets meer weet over 3D-reconstructies van archeologische opgravingen. Interessant, maar geen drie keer (eerste, tweede en derde sessie)...
De afsluitende lezing was van Taco Dibbits van het Rijksmuseum, maar die is grotendeels langs me heen gegaan. Aan de ene kant omdat ik een beetje gaar was, aan de andere kant omdat ik Dibbits wel erg zelfgenoegzaam vond. Mocht je zijn lezing willen zien, dat kan nog altijd via Ustream.

DISH13 overall
Alles bij elkaar genomen heb ik me wel geamuseerd, de presentatie en tafelsessie van Scott waren heel interessant (en ik heb ook nog een paar keer met hem gekletst over van alles en nog wat) en ook de lezing van Wild vond ik inspirerend. Maar verder was het programma mij wat te veel gericht op cultureel erfgoed en "leuke dingen voor leuke mensen." En mijn grootste interesse ligt toch aan de bedrijfsvoerings- en verantwoordingskant van archieven.

Gerelateerd
Live bloggen tijdens #DISH13
Hyves downloaden en Jason Scott ontmoeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten