Een kaasschaaf uit de muur. Foto: Fred Ernst |
ASCII-art is gedeeltelijk gearchiveerd en te vinden op diverse websites. In Nederland vonden meerdere projecten plaats met ASCII-art. In Paradiso zag ik midden jaren negentig een project van mediakunstenaar Walter van der Cruijsen - later betrokken bij onder andere ZKM in Karlsruhe - die oude analoge supermarktkassa's had opgekocht. Bij binnenkomst in Paradiso kon je een foto van jezelf maken met een webcam, die via een oldschoolcomputer het beeld omzette in ASCII-tekens. Vervolgens werd je portretfoto door een oude kassa uitgeprint en had je een kassabonnetje waarop je gezicht in tekens te zien was.Ik heb trouwens de indruk dat die ASCII-art mede door Twitter een kleine revival doormaakt, ik zie regelmatig allerlei slim gecomponeerde 'grafische' tweets...
Ook een ander ASCII-project bleef me goed bij. Het vond plaats tijdens het hackerfestival Hacking in Progress (HIP) in 1997, waar de eerste live webcam ASCII-plaatjes uitzond vanuit een tent, zodat je een overzicht had van het kampeerterrein waarop dit alternatieve festival plaatsvond. Zo kon je zien wie er langsliep, weergegeven met tekens. Deze livebeelden van letters, symbolen en cijfers waren via de website van HIP te bekijken. Inmiddels zijn de oude supermarktkassa’s verdwenen. de software waarmee de projecten gerealiseerd zijn, draait niet meer op een moderne computer. De website van HIP is nog wel bereikbaar, maar de ASCII-webcam - destijds zo cool, omdat het live was en het 1997 was - is nergens meer terug te vinden. Deze voorbeelden laten zien hoe lastig en complex het is om alleen al een onderwerp als ASCII-art te archiveren.
Verder in het boekje artikelen over stedebouwkunde, pratende planten, games, en openheid (onder de noemer "open cultuur, open design, open leven") en nog zo wat.
Gerelateerd
Archive 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten