Volgens een onderzoekje van adviesbureau Boer & Croon beginnen veel bedrijven bezwaar te maken tegen de hoge kosten van juridisch advies. Een topadvocaat van een groot kantoor vraagt 514 euro per uur, en dat mag van veel bedrijven best wat minder. De vergelijking met een andere groep van topprofessionals is veelzeggend. Wie advies van een ingenieursbureauOk, Johan Schaberg vroeg in zijn column in de NRC van afgelopen zaterdag expliciet om "ingenieurs", maar ik denk dat je het ook in een breder perspectief kunt zien:
nodig heeft, betaalt voor een partner ongeveer 150 euro. En dan gaat het om vragen die er in de tastbare werkelijkheid toe doen – hoe zwaar moet een dijk zijn om het land droog te houden bijvoorbeeld, of hoe bouw je een elektriciteitscentrale die efficiënt is en veilig?
Het doet zich niet alleen in de publieke sector voor. Ook in het bedrijfsleven zijn de topbanen in handen gekomen van mensen die leiding geven aan anderen die werken – niet van mensen die weten hoe je dingen moet maken. Daarvoor hoeven zij niet te weten wat die anderen precies doen, want zij hebben geleerd voor general management. Inhoud doet er niet toe, alles is proces, en als je een proces effectief „aanstuurt”, zoals dat heet, komt het met de inhoud vanzelf goed.
Tunnels en bruggen en complexe ICT-systemen – allemaal moeten ze tot stand komen, niet door goed rekenen, maar door effectieve aansturing. Als dat dan
goed gaat, krijgen de aanstuurders een bonus.
Ik heb hier in huis laatst iemand horen zeggen: "We hebben geen mensen nodig met kennis van zaken. Ze moeten goede ideeën hebben!"
Gerelateerd: Over inspectie, toezicht en zelfrijzend bakmeel
"hier in huis", is dat bij jou thuis, bij de archiefinspectie of bij de provincie Noord-Brabant? :)
BeantwoordenVerwijderenGoede post en terechte opmerking. Ik als kersverse (nou...) manager vraag ik me dat ook af. Waar ligt de balans tussen inhoudelijke kennis en organiseren van kennis.
Ha,ha... "Hier in huis" is provincie-ambtenaren-jargon, waarmee "het provinciehuis" bedoeld wordt.
BeantwoordenVerwijderenIk vond het artikel van Schaberg ook aansprekend, maar moest bij lezen erg denken aan zhet artikel van Jouke de Vries 'Ambtenaren zonder inhoud' in Frank Ankersmit en Leo Klinkers red. " De tien plagen van de staat. De bedrijfsmatige overheid gewogen". De Vries besluit zijn eerste alinea als volgt: " Overheidsmanagers bezitten niet zozeer inhoudelijke vakkenis, maar blinken uit in managementvaardigheden. Het zijn amtbtenaren zonder inhoud, of, anders geformuleerd: inhoudsloze ambtenaren." Hij legt de oorzaak hiervan bij het ontstaan van de 'Managementstaat', en de daarbij horende nieuwe managementfilosofie ' publiek management'. Hij schrijft over dat publiek management " Met behulp van managementopvattingen uit het bedrijfsleven en het inzetten van managers kon de staat slanker worden gemaakt en zou een einde komen aan de beleidsvrijheid van de uitvoerende ambtenaren, zoals verplegers, leraren en politieagenten ('de professionals'), die te veel een eigen interpretatie aan eerder genomen politieke besluiten gaven." (p. 45-46)
BeantwoordenVerwijderenIk meen me te herinneren dat Caminada naar dit artikel verwees tijdens het laatste congres van de Archiefschool.
Hoi Erica,
BeantwoordenVerwijderenDat was inderdaad ook een goede lezing van Caminada:
"Om die reden moet naar mijn mening het archiefveld ook niet te gemakkelijk mee willen gaan in modieuze stromingen in het overheidsmanagement. Archivarissen moeten op het juiste moment ook functioneel lastig kunnen zijn en hun verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen."
Helaas heeft de online-versie de opheffing van de Archiefschool niet overleefd. En volgens mij heeft het exemplaar dat ik had, een paar laptop-crashes niet overleefd.
Mag ik die "Tien plagen" eens van je lenen?