maandag 11 oktober 2010

Digitale houdbaarheid

Vorige week vroeg Marco de Niet van DEN om een andere term voor "digitale duurzaamheid"
  1. Marco de Niet
    marcodeniet Goede observatie durability is not the same as sustainability. Graag een andere NL term voor 'digitale duurzaamheid' #mc2010
-- this quote was brought to you by quoteurl

Nou hebben we de laatste jaren het gebruik van de term "digitale duurzaamheid" een beetje afgezworen en vervangen door "duurzame toegankelijkheid."
Maar, en daarin moet ik Marco gelijk geven, dit klinkt wel heel erg naar jargon.

  1. Marco de Niet
    marcodeniet @yhoitink Duurzame toegankelijkheid vind ik te veel vakjarbon. Als je het op een verjaardag laat vallen snapt niemand wat je ermee bedoelt.
-- this quote was brought to you by quoteurl

Mies Langelaar, van het Gemeentearchief Rotterdam en Chido (van zichzelf) deed een alternatief voorstel: digitale (onder)houdbaarheid.
Eigenlijk vind ik "digitale houdbaarheid" wel een mooie term. Mies schreef dat ze bij deze term wel altijd zocht naar het "datumstempeltje" en dat lijkt me ook juist het punt dat we willen maken: digitale bestanden zijn na verloop van tijd om verschillende redenen niet meer goed.
Ik ga de komende weken ook maar eens proberen of mensen deze term iets makkelijker snappen.

Plaatje: Thijs van Exel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten