vrijdag 27 augustus 2010

Mainframes bestaan nog

In mijn vorige baan heb ik allerlei klussen bij een groot energiebedrijf gedaan en daar werden ze toen volgens mij ook nog gebruikt: mainframe computers. Eigenlijk dacht ik dit soort machines ondertussen niet meer gebruikt worden, maar niets is minder waar. Wereldwijd staan blijkbaar nog minstens 10.000 machines te stampen, vooral bij banken, pensioenfondsen (en energiebedrijven, denk ik).
Volgens Businessweek zijn er een paar problemen: het ene is dat de mensen die een mainframe kunnen onderhouden langzamerhand allemaal met pensioen gaan.
Het andere probleem is meteen de reden waarom de machines nog gebruikt worden: het is blijkbaar niet altijd duidelijk wat zo'n mainframe allemaal doet, waardoor het heel risicovol is om ze te vervangen door nieuwe technologie. Op de Long Now-blog schrijft iemand daarover:
In general, "updating" or replacing these systems - extracting all that data and putting it, intact, into a new environment - represents a massive and expensive project, something like disassembling a Turks Head knot. But why invest the time and energy if the Turks Head - a beautiful if antiquated thing in and of itself - is getting the job done? "Obsolescence" is a relative term. The fact that data exists usefully in an old mainframe environment suggests that the data in question demands no more complex manipulation/extraction than the mainframe software offers. Thus the data is right where it belongs, and there is no question of over-capacity.
Wat ik nog het bijzonderste vind aan zo'n mainframe is dat ze blijkbaar nooit uitgezet worden, ook niet om ze te onderhouden: "These machines often run for years without interruption, with repairs and hardware upgrades taking place during normal operation."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten