donderdag 16 februari 2012

Andere schilder, andere vrouw

Links zie je Mary Todd Lincoln, de vrouw van Abraham Lincoln, geschilderd door Francis Bicknell Carpenter.
Rechts zie je een onbekende vrouw, geschilderd door een onbekende 19e-eeuwse schilder.
Maar het probleem is, het is twee keer hetzelfde schilderij.
Het linker schilderij werd in 1929 ontdekt en men ging er sindsdien van uit dat het een portret was van mevrouw Lincoln, dat ze stiekem had laten maken door Carpenter, maar dat ze het haar man niet meer cadeau heeft kunnen doen omdat vermoord werd.
De New York Times beschreef afgelopen zondag (op Lincolns verjaardag) echter hoe het waarschijnlijk echt zit met het schilderij. Bij schoonmaakwerkzaamheden ontdekten restaurateurs namelijk dat onder andere de broche met het portret van Abraham was toegevoegd en een kruis was weggewerkt.
Het lijkt nu waarschijnlijk dat in de jaren twintig ene Lew Bloom het originele schilderij heeft aangepast:
Mr. Bauman, who offers his services pro bono to museums and nonprofit groups, said he believed that Mr. Bloom altered the subject’s facial features; painted over some accessories, including a necklace with a cross; and added a brooch with the president’s picture.
Mr. Bloom concocted a story to accompany his handiwork, saying that Mrs. Lincoln surreptitiously approached Mr. Carpenter while he was at the White House working on his 15-by-9-foot painting, “The First Reading of the Emancipation Proclamation,” which hangs in the Capitol. She had planned a party, he said, where she would give the portrait as a surprise to her husband.
But, as the story went, after John Wilkes Booth shot the president at Ford’s Theater on April 14, 1865, the distraught and impoverished first lady asked Mr. Carpenter to dispose of it. Mr. Carpenter, Mr. Bloom claimed, sold it to a wealthy Philadelphia family, the Neafies, who in turn gave it to Mr. Bloom’s sister Susan, in thanks for her nursing a relative through a long illness.
Mr. Bloom attached a notarized affidavit attesting to this fabricated history on the back of the painting before exhibiting it as a “never-before-seen-portrait” in 1929 at Milch Galleries in Manhattan. “Bloom knew he could get away with it, for all of the individuals mentioned in the affidavit were dead,” Mr. Bauman said. “The smoking gun,” he explained, was that Mr. Bloom’s sister had been only 5 when the Neafie relative died.
Het bijzondere is dat medewerkers van het Art Institute in Chicago al in de jaren zeventig van de vorige eeuw ontdekten dat grote delen van het schilderij waren geretoucheerd, dat de broche was toegevoegd en het grote kruis was overgeschilderd. Dat kruis was sowieso al raar, omdat mevrouw Lincoln een praktiserend protestantse was. Maar een van de onderzoekers zegt nu ook:
Mrs. Lincoln always hated the 1857 photograph on which the brooch’s likeness of the president was based, complaining about “the disordered condition of his hair.”
“If Frank Carpenter had ever produced a picture with that image, Mary would have broken it over his head,” Mr. Holzer said.
Het gevolg van dit alles: de waarde van het schilderij is nog maar een fractie van de verzekeringswaarde van $400.000. En het schilderij zal niet meer terugkeren naar de residentie van de gouverneur van Illinois, maar ergens in de Lincoln-bibliotheek opgehangen worden.
Maar het is wel een mooi verhaal.

Gerelateerd
18 maanden voor 10 vervalsingen
Gelezen: L. Salisbury & A. Sujo - Provenance

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen