maandag 16 mei 2011

De dag dat Blogger stuk ging en Backupify raar deed

Afgelopen donderdag en vrijdag was Blogger kapot. Dit betekende dat het niet mogelijk was om reacties te plaatsen en nog erger: de berichten van donderdag waren verdwenen en het was vrijdag praktisch de hele dag onmogelijk nieuwe berichten te plaatsen. Gelukkig lukte dat vrijdagavond wel weer, waardoor mijn streven van "a blog a day" niet voortijdig sneefde.
Hoewel Blogger aangeeft dat alle berichten weer hersteld zijn, was gisteravond mijn bericht van donderdag nog niet hersteld. Wat een geluk dat ik Backupify gebruik om een back-up van deze weblog te maken, want daar was een kopie van dit bericht wel al opgeslagen. Dacht ik...
Het gekke is dat ik zaterdagochtend wel een kopie van mijn berichtje over het geboortejaar van de Indiase generaal VK Singh in Backupify zag. Toen dacht ik: "Ik wacht nog even op Google, die zullen mij vast ook nog wel redden..." Maar gisteravond was het bericht ook weg in Backupify. Op deze manier heb je natuurlijk ook niet zo veel aan die back-up!

En omdat dit toch een soort meta-post is nog iets heel anders: ik was enigszins verbaasd over de kwaliteit van Google Translate. Mijn bericht van gisteren was opgenomen in de Paper.li van Digicurator. En Maureen heeft wel een beetje een Nederlandse achtergrond (want heeft jaren bij het Nationaal Archief en ICTU gewerkt), maar ik vroeg me toch af hoeveel een Engelstalig iemand ervan zou snappen. Redelijk wat, zo bleek. Pijpen wordt niet vertaald met pipes.


Plaatje: Error van Nick J. Web

3 opmerkingen:

  1. Zelf maak ik regelmatig een back-up van mijn blogs in pdf. Eenvoudig! Ik haal het dan binnen op mijn pc, en daar wordt weer een backup van gemaakt. Tja, je hebt het dan niet in het originele  Bloggerformaat, maar je hebt wel je teksten en foto's. Het is niet alles, maar doet het altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet ik die PDF-back-up ook maar eens gaan doen. 
    Eerder schreef ik trouwens al over Blog2print waarmee je echte boekjes van je blog kunt maken, maar dat wordt al snel kostbaar.
    Ik exporteer nu regelmatig een xml-bestand vanuit Blogger en Backupify maakt dus dagelijks een back-up (die blijkbaar niet incrementeel is). 
    Probleem is natuurlijk wel met die handmatige back-ups, dat je altijd zult zien dat je net te laat bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3.  Ik zie net dat Google mijn bericht van 12 mei weer terug heeft gevonden en als concept in Blogger heeft geplaatst. Ik heb het maar opnieuw op 12 mei gepubliceerd. 

    BeantwoordenVerwijderen