donderdag 14 oktober 2010

Cover it live - om live verslag uit te brengen

Eergisteren was ik bij de bijeenkomst Archieven met het oog op morgen in Eindhoven. Ik had van te voren bedacht dat ik het deze keer niet wilde laten bij twitteren, maar eens wat anders wilde proberen. Dat andere werd Cover it live.
Aanmelden is simpel en, wat mij verbaasde, het gebruik is gratis en toch zonder reclame. Om een verslag te starten, geef je de titel, datum en tijd van je evenement op, daarna kun je nog wat 'finetunen, door bijvoorbeeld verschillende Twitter-hashtags of -accounts toe te voegen. Code kopieren en in je weblog plakken en je kunt los.
Als schrijver krijg je de beschikking over een "console" waarmee je het verslag kunt sturen. Hieronder zie je wat ik twee dagen geleden heb gezien (klik er op voor een grotere afbeedlding) en hier wordt het een en ander in een filmpje uitgelegd.
De middelste kolom is de informatie die gepubliceerd wordt, met daaronder het invoerveld. In dit voorbeeld zie je drie tweets (12.27, 12.28 en 12.29) die automatisch opgenomen zijn omdat ze de tag #archiefvisie bevatten. Helemaal bovenaan zie je nog net de laatste regel van een berichtje dat ik getypt heb en op 12.28 en 12.29 staan twee berichten die Marco Klerks rechtstreeks in het verslag heeft geplaatst.
Die berichten zie je ook in de rechterkolom, samen met berichten van "shoef83", "cvanderven" en "Eric Hennekam". Ook zij hebben dus rechtstreeks gereageerd in het verslag. Als 'eigenaar' van het verslag kun je die berichten heel eenvoudig modereren. Je kunt ze stuk voor stuk goedkeuren, je kunt ze aanpassen (dat heb ik niet geprobeerd) en je kunt zeggen dat de auteur altijd rechtstreeks mag plaatsen. In dit geval heb ik dat laatste gedaan bij iedere 'externe' verslaggever, vandaar dat de berichten in de rechterkolom roze zijn. Daarnaast kun je ook nog privé-berichten sturen naar de externe verslaggevers.
In de linkerkolom staan nog wat toeters en bellen die ik amper gebruikt heb. Je kunt tijdens het evenement een 'poll' houden, je kunt plaatjes en filmpjes invoegen en ook een newsflash. Ik had er eerlijk gezegd nu al mijn handen vol aan. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om met meerdere mensen vanuit de console te werken, waardoor je een soort taakverdeling zou kunnen maken.
Als het evenement voorbij is, kun je het verslag sluiten, waarna de gepubliceerde widget automatisch overspringt naar de "Replay-view". Het is dan niet meer mogelijk berichten in het verslag op te nemen en ook nieuwe tweets worden er niet meer aan toegevoegd.
En het allermooiste komt nog:
Je kunt het hele verslag in xhtml downloaden en lokaal opslaan!
Het enige wat dan ontbreekt zijn de in het verslag opgenomen audio-visuele bestanden, daar wordt alleen maar naar gelinkt. Ik heb het bestandje ondertussen via Eric Burger naar OCW gestuurd en zal over twintig jaar eens bij het Nationaal Archief gaan kijken hoe het er dan uitziet.
Verder houdt Cover it live nog allerlei statistieken bij: hoeveel berichten zijn er gepost (136 door mij en 74 door de anderen), hoeveel tweets er opgenomen zijn (197), hoe vaak hebben mensen 'live' gekeken hebben (29) en hoe vaak is de "replay" gestart (11).

Algemene conclusie: heel indrukwekkend, dit zou meer gebruikt moeten worden. Zoals Christian al opmerkte, Cover it live is mooier en interactiever dan de Twitterfountain, vooral doordat ook niet twitteraars mee kunnen doen.

Gerelateerd:
Live: Met het oog op morgen #archiefvisie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten