donderdag 30 september 2010

Trailmeme: wandelen door webpagina's

Via The incredible adventure starts here van Frank Meeuwsen kwam ik vandaag Trailmeme tegen.

Het idee is dat je een verhaal vertelt door relevante webpagina's achter elkaar te zetten en aan elkaar te relateren. Zie bijvoorbeeld deze "wandeling" door de Amerikaanse burgeroorlog.
Ik heb er vanmiddag een uurtje met zitten spelen, door te kijken of ik het zakje van mijn presentatie van de KVAN-dagen er in op kon nemen.
Trailmeme is niet erg gebruiksvriendelijk en is ook niet bedoeld voor wat ik er mee aan het doen was.
Maar...
Ik denk wel dat we meer aan dit soort applicaties moeten denken als we 2.0-uitingen willen of moeten archiveren in plaats van alles te downloaden in 'ouderwetse' en statische dms/rma-applicaties.

Komende weken ga ik hier eens verder mee spelen, zodat ik in januari bij de SOD-Zuid iets te vertellen heb...

Gerelateerd:
Het nieuwe archiveren
Zakken vullen: het web in een tasje
Managing the Crowd - Steve Bailey

6 opmerkingen:

  1. Ik snap er nog helemaal niets van. Dit lijkt alleen te gaan over het leggen van verbanden tussen webpagina's, dat dient toch ook een heel ander doel dan "alles te downloaden in 'ouderwetse' en statische dms/rma-applicaties"?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @albertkoevoet
    Ja en nee, Albert.
    De oplossingen die Marleen Pijpelink in haar artikel in de Informatieprofessional aandraagt gaan uit van het 'downloaden' van websites: HTTrack en Archiefweb. Voor het opslaan van volledige websites van een organisatie (bijvoorbeeld www.brabant.nl) kan dit een goede oplossing zijn.
    Maar, waar ik naar op zoek ben, in navolging van Bailey, is iets waarmee individuele medewerkers onderdelen van websites of losse pagina's kunnen vastleggen. Als je, om wat voor reden dan ook, een pagina op een wiki, een presentatie in Zoho, een spreadsheet in Google Docs en een bericht op een forum bij elkaar moet of wil brengen in een "dossier", heb je nauwelijks iets aan HTTrack. Ook het opslaan van deze pagina's in een 'statisch' dms/rma is geen oplossing. Aan de ene kant omdat ze dit simpelweg niet kunnen, aan de andere kant omdat je dan heel veel functionaliteiten kwijt raakt. Dan zou zoiets als Trailmeme of Bag the web misschien beter zijn om deze relaties te leggen.
    Uiteraard ben ik me er ook van bewust dat dat maar een kant van het verhaal is: het verzamelen en een heel klein beetje beschrijven van archiefstukken. Voor het duurzaam bewaren van die "dossiers" is ook nog het een en ander nodig. Maar misschien dat we daarvoor meer naar projecten als Memento of Google cs moeten kijken dan naar het downloaden van pagina's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsja. Hhhmmm.

    Begrijp ik het goed dat Trailmeme behalve de 'verbanden' ook de 'bestanden' vastlegt? Dan heeft het inderdaad toegevoegde waarde wanneer je een dossier aan wilt maken. Maar waar sla je het 'dossier' van Trailmeme op: in de cloud, lokaal (op je PC), of toch weer in het dms/rms systeem?

    Interessante materie in ieder geval, en ook al kan ik het nog niet helemaal overzien, erover nadenken is zoals altijd het begin van een oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, Trailmeme, Bag the Web en volgens mij alle andere 'curate-tools' doen niets met de originele bestanden / sites. Ze verwijzen alleen naar een url. Dat is waarom ik zeg dat dit maar de ene helft van de oplossing is: verzamelen en beschrijven.
    Maar, een combinatie van bijvoorbeeld Memento en Bag the Web, zodat je één specifieke versie van een webpagina in je zakje kan doen, zou al een vooruitgang zijn.
    En inderdaad met niet nadenken en geen vragen stellen los je geen problemen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze toepassingen en ontwikkelingen maken dat twee zaken onverminderd overeind blijven staan nl.: dat het van belang is dat hyperlinken zoveel mogelijk intact blijven en niet meer actuele informatie zoveel mogelijk online blijft staan...

    Ken je deze blog van Scobleizer toevallig ook (zal wel ;-) (http://scobleizer.com/2010/03/27/the-seven-needs-of-real-time-curators/).

    Het behoeft geen toelichting dat ik nu al uitzie naar je presentatie 13 januari a.s. Blijft een reuze interessante materie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ton, Nee, kende ik nog niet. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen