zaterdag 20 juni 2009

Dief van de tijd - John Boyne

John Boyne werd een paar jaar geleden wereldberoemd met The boy in the striped pyjama's over het zoontje van de directeur van Auschwitz. Deze korte roman (bijna een novelle) maakt een verpletterende indruk. Bij nader inzien staan er enkele ongerijmdheden in, maar doordat het verhaal meeslepend geschreven is, vallen die niet zo op. 
Helaas is dat in Dief van de tijd niet het geval. Doordat het boek een stuk dikker is en veel minder spannend, vallen de rariteiten veel meer op. 
De roman is het levensverhaal van Matthieu Zéla, dat doordat hij onsterfelijk is, wat langer is dan normaal. Hij is in 1743 geboren en vanaf ongeveer 1795 fysiek niet ouder geworden. In 1999, als hij zijn leven boekstaaft, is hij dus al 256 oud en uiteraard heeft hij bijna alle belangrijke gebeurtenissen in Europa en Amerika meegemaakt: onthoofding van Robespierre in 1794, eerste Wereldtentoonstelling in London in 1851, beurskrach in New York in 1929, een relatie met een ex van Charlie Chaplin en de kruistocht van McCarthy in Hollywood in de jaren vijftig van deze eeuw. Maar deze avonturen komen niet verder dan anekdotes.
De twee belangrijkste verhalen zijn aan de ene kant de dood van zijn eerste liefde in 1760 en de aanstaande geboorte van zijn achter- achter- achternicht, met alle gevolgen van dien. Maar dat duurt allemaal zo lang en gaat allemaal zo traag, dat je je dingen gaat afvragen als: welke geboortedatum staat in die man zijn paspoort? En is hij ook verzekerd tegen ziektekosten? En bij welke bank staat zijn geld? Want niemand weet blijkbaar dat hij maar niet dood gaat en al 12 keer getrouwd is geweest.

Al met al was ik blij dat ik het vandaag uit had. In mijn leeslijst (waarover bij ding 18 meer) krijgt Dief van de tijd maar twee sterren (uit een maximum van vijf). En ik geloof niet dat ik nog eens iets van Boyne ga lezen.


PS Dit is ook nog eens een test, want ik heb deze tekst in Google Docs geschreven en van daar uit rechtstreeks op deze weblog gepubliceerd. Dat jullie het kunnen lezen bewijst dus dat het werkt.

1 opmerking:

  1. The boy in the striped pyjama's heb ik niet gelezen. Wel de film gezien. Bizar verhaal idd.

    BeantwoordenVerwijderen