Whiteboard in het campagnekantoor van (toen nog) presidentskandidaat Obama. Foto gemaakt door Michèle Gates Moresi. (Sommige pixels zijn expres wazig) |
Uiteraard levert de conservering hiervan nog al wat uitdagingen op:
Since the immediate plan for the objects was for them to be moved to deep storage until the Museum’s new building opens on the Mall in 2015, the questions that came up included: Could we spray some kind of preservative coating on it? How could we prevent accidental erasure? How do we keep it from getting dirty and what happens if it gets dusty or flaky over time? What do we do in the meantime?Aangezien Lockshin en haar collega's nog lang niet alle antwoorden op deze vragen hebben, hebben ze eerst maar eens heel veel foto's van het whiteboard gemaakt, want [g]iven the quality of the photographic images we can generate today, and the lengths that we go to to preserve our born-digital records, images of the boards may very well exceed the lifetime of the board surface and pigments’ resistance to fading, even in dark storage.
Additional questions I raised included: What is that dry marker stuff made of anyway? What is the substrate (writing surface) made of? Is any of it light-stable? How quickly will it fade? What is the content and who wrote it? Is it a priority to put in time, energy, and costs of conservation into saving that actual writing versus other needs in the collection?
Is er nog iemand die tips voor het Smithsonian heeft?
Leuk om deze foto te zien. Het is een aanpak die bij trainingen veel wordt gedaan: presentaties op whiteboards / flap overvellen op de foto zetten. En die foto dan opslaan in de digitale leeromgeving. Of in het portfolio van de betreffende cursist. Overigens helpt een digitaal schoolbord / whiteboard.
BeantwoordenVerwijderenAlle geeltjes door de scanner, de rest digitaal vastleggen op foto en het geheel in een PDF/A formaat bewaren?
BeantwoordenVerwijderen@Eric-Jan Dan ga je er dus min of meer vanuit dat de plaats van de geeltjes op het whiteboard niet (zo) relevant is?
BeantwoordenVerwijderen@eri069 Zo'n digitaal bord zou inderdaad in de toekomst een oplossing kunnen zijn. Het gaat het Smithsonian eigenlijk ook om de emotionele waarde van het origineel: hoe kunnen we dat 'authentieke' bord zo goed mogelijk bewaren. Wat dat betreft is dit een probleem dat de conservatoren van moderne kunst ook hebben. Hoe bewaar je plakbandjes, purschuim etc?
BeantwoordenVerwijderen