Sinds gisteren is in de Amerikaanse Starbucks-vestigingen het Starbucks Digital Network actief. Mashable beschrijft uitgebreid wat er allemaal wel en niet op SDN te vinden is:
News: This section of SDN is comprised of Starbucks media partners offering premium or exclusive content to customers. The New York Times has opened up access to its Reader 2.0 subscription-based service for free, all content from the The Wall Street Journal is available minus the paywall and the exact replica of the USA Today newspaper is accessible to users on the network. Newly signed content partner GOOD is providing early access to its infographics, so Starbucks customers can view them before anyone else.Stel nu dat je als BRAIN een ambitie moet formuleren voor de aangesloten diensten en stel nou je wil innovatief zijn, zou het dan niet interessant zijn om over een Archieven Digitaal Netwerk na te denken? Dat is toch veel spannender dan een "gemeenschappelijk merk voor Nederlandse archieven" (lees: logo, klik op de afbeelding hierbeneden als deze link niet werkt)?
Entertainment: Starbucks has populated the entertainment portion of its network with music, apps and books from Apple’s iTunes, full access to a selection of books picked by Starbucks and provided by the Bookish Reading Club (via an HTML5 reader), business e-books courtesy of New Word City, a kid-rich experience powered by Nick Jr. Boost and handpicked documentary films provided by SnagFilms.
Wellness: Health and fitness publisher Rodale is the primary content provider for this SDN channel. Customers have access to specialized content — not available to anyone other than Starbucks customers — from Men’s Health, Women’s Health, Runner’s World, Bicycling, Prevention, Organic Gardening and Eat This, Not That!, along with a custom built “Map my Ride, Map my Run” application.
Business and Careers: Professional social networking site LinkedIn is making exclusive video and blog content available to Wi-Fi users in this channel. The network also provides LinkedIn job search and suggestions, and offers users a 30-day free trial for the premium account.
My Neighborhood: Starbucks is adamant about creating a localized experience to connect customers with the community around the store. The company delivers on this objective by serving up content to users based on the exact whereabouts of the store where the user is accessing the free Wi-Fi. Community fare includes local news from Patch and a look at nearby DonorsChoose.org classroom projects that could benefit from small contributions. Foursquare users can check in via the web from Starbucks stores, and Zagat makes available full ratings for restaurants in the surrounding area for free.
Starbucks: This channel provides a personalized customer experience for Starbucks account/card management and also amasses all of Starbucks social (Twitter/Facebook/MyStarbucksIdea) and digital properties under one umbrella.
Welke (betaalde) webdiensten zou je allemaal op deze manier kunnen aanbieden aan je bezoekers, zodat het nog meer de moeite loont om een archiefdienst fysiek te bezoeken?
Interessant voorbeeld!
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat er een groot verschil is tussen Starbucks en een archief: Starbucks kan zijn primaire dienst (koffie serveren) alleen fysiek doen, terwijl een archief zijn primaire dienst (informatie uit archiefstukken verstrekken) ook prima online kan uitvoeren. Ik zie dan ook geen enkele reden om een 'logo', 'merk' of wat dan ook te introduceren met het doel om de bezoeker de fysieke studiezaal in te lokken. Ons doel zou moeten zijn dienstverlening, en gaan waar de bezoeker zich bevindt: in veel gevallen dus online.
Wel zie ik mogelijkheden voor diensten die je moeilijk op een publieke website kunt realiseren, zoals toegang tot beperkt openbaar materiaal. Hoewel ik dat dan nog niet via een Wifi-netwerk zou doen, dan zou iedereen op Den Haag Centraal er bij wijze van spreke ook gebruik van kunnen maken. Maar misschien is daar wat slimmers op te verzinnen.
Dank voor je reactie Yvette. Het gaat mij inderdaad om dat laatste voorbeeld. Welke bijzondere diensten zou je extra kunnen aanbieden, vanaf je eigen, besloten archief-netwerk. En het gaat me om het verzinnen van andere, nieuwe mogelijkheden om bezoekers tegemoet te komen of uit te dagen. Een 'logo' is daar veel te 'ouderwets' voor.
BeantwoordenVerwijderenEen logo lijkt me typisch iets om onderling als organisaties de neuzen dezelfde kant op te krijgen, maar inderdaad niet het middel om het publiek te interesseren.
BeantwoordenVerwijderenOK, ff brainstormen over diensten via een besloten Wifi netwerk:
* Toegang tot beperkt openbare gegevens
* Gratis toegang tot hoge resolutie scans (als dat online betaald is)
* Freebies, zoals gratis downloads van bijzondere stukken of e-books
* Toegang tot digitale tijdschriftencollecties
* Toegang tot betaalde genealogische sites (Ancestry.com, Footnote.com)
* Mogelijkheid om stukken aan te vragen (ipv reserveren) via online toegangen
* Toegang tot alpha-versies van nieuwe online producten (sneak preview)
Ik merk dat ik dus vooral denk aan on-site gratis toegang tot dingen die je online misschien niet of alleen tegen betaling kunt/wilt doen.
Waarom geen combinatie?
BeantwoordenVerwijderenGa een samenwerkingsverband aan met Starbucks en laat hen de koffie verzorgen bij elke archiefdienst in NL! Het verhoogt je clientèle met 1000% en je heb hele goede koffie. In plaats van die slappe bakken van DE uit een vies automaatje. En je zorgt ervoor dat je meelift op het WIFI van Starbucks.
In ruil laat je Starbucks adverteren op de website (en natuurlijk met gigantische neon op het dak en gevel van die archiefdienst) en vraag je als wederdienst of je op de website van Starbucks een link naar de virtuele studiezaal mag maken.
Commercialisering en archieven is de enige manier om te overleven. Daar moet je geen duur belastinggeld aan spenderen.
@Eric-Jan Kijk dat zijn nog eens innovaties!
BeantwoordenVerwijderen@Yvette Hoewel mijn laatste zin inderdaad iets anders zou kunnen suggereren, bedoelde ik precies waar jij aan denkt: in huis gratis faciliteiten aanbieden, waar je anders voor moet betalen.
(En ik was ook aan Ancestry etc aan het denken, maar omdat ik geen idee heb hoe dat met lidmaatschappen etc zit, durfde ik dat niet op te schrijven...)
@Ingmario Ik weet dat Ancestry in de VS een speciaal abonnement voor libraries heeft: Ancestry Library Edition, waarmee je bezoekers on-site gebruik kunnen maken van Ancestry. Helaas staan er geen prijzen bij, maar ik meen me te herinneren dat dat niet goedkoop is (orde-grootte enkele duizenden dollars per jaar). Dat zou typisch iets zijn om vanuit zo'n samenwerkingsverband aan te pakken, om te kijken of je voor alle Nederlandse archieven een groepskorting kan regelen.
BeantwoordenVerwijderen@Eric-Jan Onze kantine wordt al geexploiteerd door LaPlace, dan is de stap naar Starbucks een kleine :-)
BeantwoordenVerwijderenOp het BHIC bieden we al enkele extra services:
BeantwoordenVerwijderen* Scans waarvoor normaal gesproken betaald moet worden, zijn op de studiezaal gratis in te zien.
* Tijdschriftencollecties waarvan we digitale bestanden hebben (pdf's), maar die vanwege auteursrechten niet via de website beschikbaar mogen worden gesteld, zijn op de studiezaal in te zien.
* Digilegger, waarmee het volledige Nederlandse Kadaster digitaal doorzocht kan worden, is op de studiezaal te gebruiken.
* Archiefstukken kunnen rechtstreeks vanuit de online toegangen worden aangevraagd.
* Volgens mij hebben we ook nog steeds een Ancestry-account... maar misschien hebben we dat wel opgezegd.
Los van het digitale voordeel, zijn er nog wat andere voordeeltjes bij fysiek bezoek (die eigenlijk nog veel belangrijker zijn):
- Er zijn veel meer bronnen beschikbaar.
- Er zijn medewerkers aanwezig, die je direct kunnen begeleiden bij je onderzoek.
En zo nog wel wat.
We maken daar niet speciaal reclame voor, alhoewel bepaalde van die services best wat extra publiek trekken. Maar ik ben het vooral met Yvette eens, en stel ook de vraag: waarom zou je mensen naar je fysieke archiefdienst willen trekken, als je ze net zo goed digitaal kunt helpen?
Starbucks is afhankelijk van het fysiek lokken van mensen en doet daar dus moeite voor. Voor ons hoeft dit niet te gelden, maar dit is afhankelijk van je missie. Voor het BHIC is die missie met name digitaal. Maar als je als archiefdienst vooral een volle fysieke studiezaal als missie hebt, dan moet je inderdaad eens goed nadenken over dit soort exclusieve services voor de studiezaalbezoekers.
Ik zeg wel, aansluitend bij Yvette: is je missie dienstverlening op de studiezaal, of dienstverlening op zich? Het laatste, lijkt mij.
Dank je Chris.
BeantwoordenVerwijderenWorden die extra faciliteiten die het BHIC biedt via wifi aangeboden, of zijn die alleen beschikbaar op de vaste pc's? Want als dit eerste het geval is, dan hebben jullie al een ADN, lijkt me.
Of je (alle) mensen net zo goed digitaal kunt helpen weet ik niet. Dat hangt deels ook af, denk ik, van de schaalgrootte van de dienst: heb je genoeg middelen om alle (relevante) archieven digitaal beschikbaar te maken.
En als dat niet zo is, niet alle diensten beschikken over de kennis en middelen van een RHC, GAR of SAA, dan zou het vanuit een soort solidariteitsgedachte mooi zijn als BRAIN een dergelijke dienst ontwikkelt waar ook de archiefdiensten die wat kleiner zijn, voordeel bij zouden kunnen hebben. Dat lijkt me relevanter dan een logo, want daar ging het me natuurlijk ook om, om dat rare "beeldmerk met diepgang...
@Chris Die diensten die jij beschrijft zijn toch op de vaste PCs? Ik denk eigenlijk dat het voor die diensten die ik beschreef niet uitmaakt of je die via Wifi aanbiedt of op PCs in de studiezaal. Wat mij wel handig lijkt is een setje basisdiensten die je via een soort extranet of zo kunt delen tussen verschillende archieven, op locatie dus. Of die dan op locatie via vaste PCs of wifi gedeeld worden met de bezoeker is dan weer een implementatiedetail dat elk archief voor zich kan bepalen.
BeantwoordenVerwijderenGedeelde diensten zoals toegang tot tijdschriften en abonnementen kun je dan in een klap voor alle aangesloten archieven regelen. Eventueel kun je zelfs gratis inzien van scans hieronder vatten, dat je bij ons scans van het BHIC gratis in kan zien en andersom. Dan worden we een soort virtuele dependence van elkaar :-)
Over dat logo moeten we het gewoon niet eens hebben. Als dat al voordeel op gaat leveren, dan gaat dat voordeel toch zeker niet opwegen tegen de enorme kosten die daarmee gemoeid schijnen te zijn. Gelukkig is en/of komt er toch geen geld voor. ;-)
BeantwoordenVerwijderenDe diensten waarover ik het heb (en die Yvette grotendeels al in algemene zin noemde) zijn in ieder geval op onze studiezaalpc's beschikbaar, maar soms ook via wifi - daar zit geen bewuste keuze achter trouwens, maar is een kwestie van technische inrichting. De scans zijn bijvoorbeeld gewoon via wifi in te zien, Digilegger misschien ook, de tijdschriften weer zeker niet.
Als we het met een druk op een knop zouden kunnen regelen, dan kwamen deze services vandaag nog via wifi beschikbaar, maar zo makkelijk is dat (technisch) niet. Is voor deze discussie ook niet relevant.
Wat Yvette beschrijft - zo'n samenwerking tussen archiefdiensten - dat lijkt mij prima. Met Digilegger hebben we eigenlijk al zoiets: het Kadaster van Zuid-Holland kun je gewoon vanuit Brabant inzien (en omgekeerd ook).
Al met al blijf ik met de vraag zitten: hoeveel moeite gaan we hiervoor doen? Alles bij elkaar gaat het om maar heel weinig bezoekers, als je die afzet tegen de digitale bezoekers. Als ik dan moet kiezen (en we moeten immers allemaal kiezen, zeker vandaag de dag) dan kies ik eerder voor het regelen van (openbaar) digitale services.
@chris En dat laatste ben ik dan weer helemaal met je eens!
BeantwoordenVerwijderen@cvanderven "op het BHIC bieden we al enkele extra services" Mooi! Had ik eigenlijk wel ergens op http://www.bhic.nl/ verwacht (de lijst dan) te kunnen vinden?
BeantwoordenVerwijderenBob
@Bob: Serieus, in mijn reactie hierboven is voor het eerst iets van zo'n lijst samengesteld. Er is ook nooit bewust voor gekozen om deze extra services specifiek aan te bieden ten behoeve van de studiezaalbezoekers (behalve dan voor wat betreft die scans, die normaal gesproken achter de betaalmachine zitten). Het is eigenlijk in veel gevallen gewoon een toevallige samenloop van verschillende omstandigheden, niet het bewuste samenstellen van een pakket services.
BeantwoordenVerwijderenDa's ook de reden waarom de website er geen melding van maakt. Zoals de website van zoveel dingen geen melding maakt. Daar zit dan wel weer een diepere gedachte achter, maar laat ik die als volgt samenvatten: online richten we ons zoveel mogelijk op de dingen die online staan, en voor wat betreft fysiek bezoek wordt puur de basisinformatie gegeven (adres, openingstijden, toegangen). Keuzes, keuzes, keuzes...
Ik snap niet waarom we meer mensen naar de studiezaal zouden moeten of willen lokken. Dat is veel te duur en in het licht van de aanstaande bezuinigingen is het inleveren van een gebouw en kubieke meters een prachtige bezuinigingpost die misschien innovaties of de switch naar meer digitaal aanwezig zijn kunnen bevorderen.
BeantwoordenVerwijderenStarbucks in een archief? Die gaan toch alleen op plaatsen zitten waar veel mensen komen?? Ik heb er geen problemen mee maar dat lijkt me geen goede optie voor een gemiddelde archiefdienst.
@Ingmar
BeantwoordenVerwijderenEr is hier en daar in deze discussie wat gezegd over de huisvestingskosten die archiefdiensten hebben. Het gaat niet alleen om de ruimte, maar ook om de manuren.
Willen we nou digitaal of niet? Willen we nu kiezen of niet? Of blijven we gewoon doorharken en alle ballen in de lucht houden?
Natuurlijk is een archiefdienst in staat om alles digitaal beschikbaar te stellen. Da's een keuze die je kunt maken.
En natuurlijk is het goedkoper om het te digitaliseren dan fysiek beschikbaar te stellen. Bovendien kun je dan het digitale papieren archief opslaan op een plek waar de m2 en m3 prijs laag is in plaats van in monumentale gebouwen waar allerlei perpedure voorzieningen gebouwd moeten worden. Bovendien kun je via de digitale weg veel meer mensen bereiken dan via je fysieke studiezaal. En als de inspectie het toestaat kun je veel van wat digitaal is gewoon vernietigen. Als het maar goed geregeld is toch?
We blijven moeite houden om daar afstand van te doen, dat fysieke. Maar straks is er toch geen papieren archief meer? Hoe gaan we dat dan doen?
Waarom zou iemand die onderzoek komt doen naar huis moeten om daar online te raadplegen? Denk jij echt dat ze nog met een kaartenbak en pen/potlood komen? Ik dacht van niet. Die komen met laptop, netbook, iPad of hoe het apparaat dan ook mag heten en kunnen gewoon ter plekke online in the cloud hun onderzoek vastleggen en verder surfen.
Dat ik jou dat nog moet uitleggen! ;)
@Luud Dank voor je reactie. Een paar dingen: ik ben niet zo thuis in
BeantwoordenVerwijderende huisvestingskosten van 'n archiefdienst, maar zou digitalisering -
als je alles meetelt - echt goedkoper zijn dan een studiezaal met
alles wat daar bij hoort?
En is een archiefdienst straks in staat om ook alles digitaal
beschikbaar te stellen, of zullen er altijd archiefstukken blijven
die, om wat voor reden alleen fysiek in een studiezaal beschikbaar
gesteld kunnen worden? Wanneer 't antwoord op die tweede vraag 'ja'
is, welke aanvullende voorzieningen zou je die bezoeker dan eventueel
nog willen aanbieden? Of zet je die in een klein hokje met een
studiezaalmedewerker/toezichthouder erbij en als die onderzoeker
andere, wel digitale stukken in wil zien, moet hij weer naar huis om
digitaal in te loggen?
Op 01-11-10 heeft Disqus<> het
volgende geschreven: