donderdag 17 december 2009

Millennium-bug


Ach ja, dat was tien jaar geleden een groot probleem: de millennium-bug. Andere Tijden ging er vanavond over.
Ik heb toen ook nog geld verdiend aan dit 'probleem.'
Postregistratiepakket C**** 5.2 was volgens de leverancier niet millenniumproof, waardoor eigenlijk alle gebruikers over moesten stappen op C**** 6.2. In de laatste vier maanden van 1999 ben ik voor de leverancier vijf dagen in de week het hele land door gereisd om bij gemeenten en andere organisaties applicatiebeheerders en gebruikers op te leiden: Noorderkoggenland, Losser, Zaltbommel, Houten, Rotterdam, Alkmaar, Goes en nog meer. Heel veel rijden, heel veel hotelovernachtingen en heel veel geleerd over de manier waarop gemeenten werken.

Jaren later ontdekte ik dat die conversies niet per sé nodig waren geweest. Toen ik als applicatiebeheerder C**** werkte bij een groot energiebedrijf, bleken bijna alle vestigingen van het netwerkbedrijf nog met C**** 5.2 te werken en op sommige lokaties bleek zelfs versie 4 nog in gebruik te zijn (weliswaar met heel wat kunst en vliegwerk, maar toch...)

Wat me het meest opviel in de uitzending was dat Jan Timmer, voorzitter van het Millennium Platform en hoogste baas van Philips in die tijd geen computer had!
Zelfs wij hadden thuis een computer, hoewel mijn vader 'maar' boekhouder bij een matrassenfabriek was. Ik weet niet meer wat we precies hadden, maar het was iets als de 'machine' hiernaast. Urenlang heb ik daar Snake op gespeeld.

Bij nader inzien: iemand als Timmer heeft natuurlijk ook helemaal geen computer nodig, die had daar zijn mensen voor.

Wim Kok wist in diezelfde tijd ook niet hoe een muis werkte:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten