dinsdag 28 juli 2009

Michaël Zeeman, 1958-2009

Ach, Michaël Zeeman is dood.

Foto: Vincent Mentzel

De laatste jaren was ik hem een beetje uit het oog verloren, misschien doordat ik al jaren geen Volkskrant meer lees? In de jaren negentig, toen ik Nederlandse taal- en letterkunde aan de VU studeerde, was hij een echte kultuur- en literatuurpaus, wiens artikelen je gelezen moest hebben. En hij presenteerde Zeeman met boeken, het laatste goede boekenprogramma op TV.

In 1996 ben ik verschillende keren samen met vriendin F. naar de opnamen van het programma in de Balie geweest. Na afloop raakten we aan de praat met hem en zijn broer, ik denk dat het Melchior was. Ondanks dat Zeeman vooral probeerde om F. te imponeren, was het heel gezellig. Hij vertelde onder andere over de rechtzaak rond het stelen van boeken uit een boekhandel.
De daaropvolgende maanden heeft hij trouwens nog een paar serieuze, maar tevergeefse pogingen gedaan F. te versieren. Zij moet nog een paar gesigneerde boeken en gedichten in haar boekenkast hebben staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten