maandag 30 december 2013

Lijstjestijd: de tien beste berichten van 2013 (volgens mij dan)


De 10 berichten uit 2013 die ik het best geslaagd vind, in chronologische volgorde. Deze keer zijn de meest bezochte berichten van selectie uitgezonderd.

1. 8 februari 2013 - Archiefdiefstal in Denemarken
Vooral omdat ik een eigen foto kon gebruiken bij een intrigerend geval van archiefdiefstal.

2. 15 februari 2013 - Excel regeert de wereld en wij slaan het plat
Een van mijn stokpaardjes: pdf is niet de panacee, zeker niet voor complexere excel-bestanden.

3. 29 maart 2013 - De privacy van een dood zestienjarig meisje
Ik blijf het interessant vinden, de vraag of overledenen nog privacy hebben of niet. Dit bericht ging daar ook over.

4. 22 april 2013 - Over systeemkoppelingen, vinkjes en de dood
Het toch wel schokkende verhaal over de dood van Dolmatov en de rol die informatiesystemen daarbij speelden.

5. 22 juni 2013 - Dat metadata niet zo onschuldig zijn
Alle overheden probeerden het nieuws van Snowden over het "tappen" van telefoondata te bagatelliseren door te zeggen dat het "maar" om metagegevens ging. Maar die data zijn helemaal niet zo onschuldig. Dit bericht werd nog door twee andere berichten gevolgd, maar ik had er nog wel meer over kunnen schrijven.

6. 10 augustus 2013 - Schrikkeldag, schrikkelseconde en Eise Eisinga
Net als bij het eerste bericht vind ik het mooi als ik een persoonlijke foto of gebeurtenis kan koppelen aan iets wat ik ergens anders gelezen heb.

7. 12 augustus 2013 - Nog een keer de Two Row Treaty
Vooral omdat ik het verhaal van die Wampum en de relatie met archiveren zo interessant vind.

8. 15 oktober 2013 - Vrouwen, computers en het wonder van Amsterdam
Over de interessante Nederlandse computergeschiedenis en de rol die vrouwen daar in speelden. Toevallig verscheen dit bericht ook nog eens op Ada Lovelace Day.

9.  5 november 2013 - Elektronische procesdossiers
Vooral vanwege de discussie die er op volgde.

10. 11 november 2013 - Digitaal archiveren in the cloud
Mijn poging om mogelijke risico's van archiveren "in the cloud" op een rijtje te zetten. Ik heb zelf de afgelopen weken op kantoor al een paar keer van de inhoud gebruik gemaakt.

Gerelateerd
Lijstjestijd: mijn beste berichten van 2010 (volgens mij dan)
Lijstjestijd: De tien beste berichten uit 2011 (volgens mij dan)
Lijstjestijd: De tien beste berichten uit 2012 (volgens mij dan)

Plaatje: 1.2.3.5.6.7.8.9. van Jim Champion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten