maandag 15 april 2013

"Hij bewaart alles"

Do not throw away
Gemma:
"Ik hou van lege oppervlaktes, ik zou nooit ergens stapels neerleggen. Attilio daarentegen is archivaris, hij bewaart alles. Coupons, concertkaartjes, kranten..."
Attilio:
„Nee hoor, alleen als er iets interessants in staat.”
Gemma:
„Zelfs als ik oude post weggooi, wil hij het nog één voor één doornemen. Dus boven heeft hij een eigen kamer waar hij dat allemaal op stapeltjes heeft liggen."
NRC, 13 & 14 april 2013
Als ik dit soort stukjes lees, moet ik altijd aan Gé denken. Die werkte bij een organisatie waar ik een jaar of tien geleden een archiefbewerkingsproject deed. Op zijn prikbord hing een A4-tje met de tekst:
Archiveren is weggooi-kunst.
Hij was zelf niet zo artistiek aangelegd, want hij had de afgelopen jaren alles bewaard. Bijvoorbeeld ook de doorslagen van de kassabonnetjes van de Maasveren vanaf 1973 nog. Want, ja, je weet maar nooit...

Trouwens, die Attilio hierboven is helemaal geen archivaris, hij werkt als muziekbibliothecaris bij ArtEZ Conservatorium in Enschede.

Gerelateerd
Opslag wordt steeds goedkoper, dus laten we maar alles bewaren

Plaatje: Do not throw away van Je Kemp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten