maandag 12 september 2011

Kennis en kunnis van archivarissen en records managers #infokermis

Vorige maand schreef ik hier over wat een archivaris moet kunnen.
Chido reageerde daarop door te stellen dat de elementen die ik noemde eigenlijk voor bijna alle "bedreigde" beroepen golden. Christian reageerde een paar weken later met een aparte blog, waarin hij zegt dat we zouden moeten zoeken naar aparte competentieprofielen voor archiefdiensten en voor archivarissen.
En begin deze maand berichtte hij over het BRAIN onderzoek Wat motiveert de archivaris (pdf).

Blogkermis
Heel interessant, maar er zijn vast meer mensen dan Christian, Chido en ik die iets willen zeggen over nieuwe beroeps- of instellingscompetenties. Daarom ga ik komende maand optreden als exploitant van een blogkermis over competentieprofielen van archivarissen, records managers, archiefdiensten en DIV-afdelingen. (Ik weet dat die laatsten de laatste paar jaren allemaal andere namen hebben gekregen, maar ik hou nog even aan deze naam vast. Jullie weten wat ik bedoel.)

Wat is een blogkermis?
Een blogkermis (of blog carnival) is een verzameling postings rond een thema met als doel een aantal bloggers bij elkaar te brengen. Iemand start een onderwerp, en daarop wordt door verschillende bloggers binnen een bepaalde tijd geantwoord in de vorm van een posting. Meestal met link naar die originele oproep, en na verloop van tijd worden de postings verzameld in een overzicht. (NLBiblioblogs)
Het idee van deze blogkermis is dus dat je beschrijft hoe jij vindt dat die competentieprofielen er uit zouden moeten zien. Je mag helemaal zelf kiezen welk uitgangspunt je kiest: archiefdienst, records manager, DIV-afdeling, archivaris of misschien nog wel iets heel anders.
Je mag ook helemaal zelf weten waar je je blog schrijft: op je eigen weblog, op Archief 2.0, op BREED, maakt niet uit. Als je maar even laat weten dat je een blog geschreven hebt. Dat kan bijvoorbeeld via Twitter met als hashtag #infokermis, via een reactie hieronder, of via een link in Delicious met als tag infokermis.
(Hoewel het een blogkermis is, kiezen we voor de tag infokermis. Deze wordt op dit moment niet gebruikt en verwijst ook naar de blogkermis die Christian begin dit jaar exploiteerde.)

Deadline
Je kunt tot 31 oktober blogs schrijven, daarna zal ik hier een en ander samenvatten. De blogs en samenvatting kunnen daarna eventueel door de KVAN gebruikt worden als input voor de actualisering van de profielen.

Kortom: hop, hop, hop, hooop...
meeeemaken, meeeebeleven
En drrrraaaaien maarrrr!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten