woensdag 31 augustus 2011

Volg me niet

Gisteren was dan de dag dat het "volg-me-niet" register zou starten en - hoe kan het ook bijna anders - meteen weer off line ging. Volgens de Stichting Ether Reclame (STER) kwam dit door de "onverwacht grote belangstelling." Het gevolg was dat het register zelf, dat via de volstrekt logische url http://youronlinechoices.eu/nl te bereiken is, het grootste deel van de dag een 403-melding gaf.
*zucht*
De grote vraag was natuurlijk ook "Hoe ziet die melding van het register er eigenlijk uit?"
Ik had er gistermiddag nog geen gezien, totdat Edwin me er eentje aanwees. Hij staat op het plaatje hierboven.
Wat zeg je, je ziet het niet? Klik er even op, dan wordt het plaatje wat groter.
Nee, zie je het nog niet, probeer die hieronder dan even...
Zie je nog niks, kijk nog eens goed dan...
Ja, daar rechtsboven in de advertentie van Club Med staat een blauw dingetje, als je daar op de site met je muis op gaat staan, ziet het er zo uit...
En die link verwijst naar de pagina van de STER met Cookie informatie, die weer verwijst naar het register.
Geen wonder dat die site overbelast was, met zo'n duidelijke, niet te missen verwijzing...

Maar hoe ziet het register er uit?
Ook dat houdt niet over. Je zou een tekst verwachten als: Geef hier aan welke cookies niet geplaatst mogen worden. In plaats daarvan staat er: Uw advertentie voorkeuren. Duidelijk, niet?
Klik je op Uw advertentie voorkeuren dan kom je je op onderstaande pagina. Dit is een lijst van 27 bedrijven, waarbij ik gisteren maar bij 3 (drie!) bedrijven kon aangeven of ik cookies wilde accepteren. Bij de andere 24 stond: Onmogelijk te verbonden.
Bij de andere drie bedrijven, waarvan ik alleen AOL ken, stond de prachtige tekst: Geen cookie gevonden. U hebt dit bedrijf niet uitgezet en u hebt geen cookie van dit bedrijf.

*zucht*

Dit register wordt echt een enorm succes hoor...

Gerelateerd
Supercookies en "ja ik wil"

2 opmerkingen:

  1. Nou, dat beloofd idd wat. Ik heb afgelopen week voor GO magazine die eind september verschijnt me in 'de valkuilen van internet' verdiept. Ik constateerde daaruit al dat zowel de wetgeving rond o.a. cookies als de zelfregulerende oplossingen van de adverteerdersbranche voor de consumenten geen grote vooruitgang zijn. Het is ook razendlastig om een goede oplossing te bedenken. Een verplichte opt-in? Dan word je gek van de pop-ups. En zo blijven we lekker aanrommelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad lastig om het goed te doen. Mag ik straks een afschrift van dat artikel uit GO Magazine?

    BeantwoordenVerwijderen