vrijdag 3 juni 2011

Terms of Service en Overheid 2.0 #kvan11

Maandag ben ik "zaalvoorzitter" tijdens de KVAN-dagen (pdf) bij de sessie van Geert-Jan van Bussel over "Cloud computing als uitdaging en kans voor de Nederlandse archieven." In voorbereiding daarop, al weet ik helemaal niet of Geert-Jan het hier ook over gaat hebben, het volgende.
De federale overheid van de Verenigde Staten heeft met verschillende New Media Providers aparte Terms of Service afgesproken:
A coalition of federal agencies (led by GSA's Office of Citizen Services) has been working on Terms of Service agreements with a broad range of social media providers who offer free services to users. The objective is to resolve issues with the existing standard Terms of Service (TOS) that are problematic to federal agencies. Having these agreements means that, if an agency chooses to use various social media sites, they won’t have to start from scratch on negotiating a special TOS.
De lijst van providers waar afspraken mee gemaakt zijn, is lang en omvat diensten waar ik nog nooit van gehoord heb:

Met Twitter zijn geen bijzondere afspraken gemaakt, omdat de standaard-afspraken blijkbaar goed genoeg zijn.

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om de verschillen tussen de verschillende overeenkomsten te bekijken. Ergens anders las ik wel het volgende over de Facebook-overeenkomst:
Facebook has specifically agreed to modify the provisions of its terms and conditions to:
  • Strike the indemnity clause except to the extent indemnity is allowed by a state’s constitution or law;
  • Strike language requiring that legal disputes be venued in California courts and adjudicated under California law;
  • Require that a public agency include language directing consumers to its official Web site prominently on any Facebook page; and,
  • Encourage amicable resolution between public entities and Facebook over any disputes.

Eerlijk gezegd vind ik deze aanpassingen niet heel spannend, maar misschien ben ik niet juridisch geschoold genoeg om de finesses te doorgronden.

Hamvraag is natuurlijk:
Zou de Nederlandse overheid niet ook aparte gebruiksovereenkomsten moeten afsluiten met Hyves, Facebook, LinkedIn en gelijken?

Plaatje: Summertown Sun Publishing Sucks van Thomas Hawk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten