De beelden van Mars en Venus. Links voor en rechts na de 'operatie' |
Een nieuwe penis voor Mars, de god van de oorlog. En twee nieuwe handen voor Venus, de godin van de liefde. Deze twee giften van premier Silvio Berlusconi hebben in ItaliĆ« tot een kunsthistorische rel geleid. Hij heeft de prothesen laten aanbrengen bij de antieke beeldengroep uit het jaar 185 die hij naar zijn werkpaleis Palazzo Chigi in hartje Rome heeft gehaald.Het interessantste van de rel vind ik de reden die Berlusconi gegeven zou hebben voor de restauratie en de reactie van kunsthistorici hierop. Berlusconi zou hebben gezegd: „Waarom zien de beelden in China eruit als nieuw, terwijl die van ons armen en hoofden moeten missen? Maak ze heel.”
(...)
Kunsthistorici zijn boos omdat de restauraties niet zijn uitgevoerd volgens de regels die voor klassiek cultuurgoed gelden, meldde de krant La Repubblica.
Dit staat lijnrecht tegenover de opvattingen curatoren en kunsthistorici, die er schande van spreken:
De nieuwe ledematen vormen „een enorme beschadiging van het beeld”, aldus Antonio Forcellino, sinds dertig jaar restaurateur in het museum van Paestum. De directeur van de Vaticaanse Musea, Antonio Paolucci, spreekt van „vervalsing van de oorspronkelijke pracht van de beelden. [...] Dit soort ingrepen, waarbij handen of penissen worden toegevoegd, vindt al eeuwen niet meer plaats.” Als er al restauraties plaatsvinden, moet zichtbaar blijven wat nieuw is en wat oud, stelt hij.En ik vraag me nu toch af, aan wiens kant zou "het volk" staan? Aan de kant van de barbaar die de beelden hestelt of toch bij de deskundige die ze kapot wil laten?
Gerelateerd
Authenticiteit?
Ze waren toch eerst heel? Dus toen authentiek. Op het moment dat ze stuk gaan zijn ze een 2e versie geworden van de 1e. Nu versie 3 met nieuwe handen.. doen we toch gewoon aan versiebeheer!
BeantwoordenVerwijderenEr ging iets mis met mijn eerste reactie. Dus nu nog een keer, misschien komt het wel 2 keer, dus bij voorbaat excuses.
BeantwoordenVerwijderenHet beeld was toch eerst heel, dus authentiek. Zonder handjes is het versie 2 van het oorspronkelijke beeld. Nu met nieuwe handjes is het versie 3. Gaan we toch gewoon aan versiebeheer doen! Wel goed documenteren, maar dat is een ander verhaal.
Blijkbaar is alleen documentatie niet voldoende Margreet. De 'aanvullingen' moeten zichtbaar zijn, volgens de curatoren. Aan de andere kant, het probleem is natuurlijk ook dat de eerste versie (en het eerste verlies) ook niet gedocumenteerd is. We weten niet hoe Venus haar handen gehouden heeft of hoe groot Mars geschapen was...
BeantwoordenVerwijderen