vrijdag 29 oktober 2010

Archiefpolitie

Special agents from the National Archives and Records Administration's Office of Inspector General searched a home in Rockville, said Archives Inspector General Paul Brachfeld in a statement to TBD.
Het huis dat de "special agents" doorzochten was van Leslie Waffen, die in juni van dit jaar, na meer dan veertig dienstjaren bij het NARA, met pensioen was gegaan.
A law enforcement official familiar with the details of the search said agents arrived with a moving truck and an extensive list of items they were seeking. Archives investigators located boxes of materials and “identified [the items] right away as theirs” in a basement room and, after securing the contents, removed the boxes from the house and loaded them onto the truck.
Citaten van TBD

Over dit voorval vallen verschillende opmerkingen te maken:

1. De NRC schreef afgelopen woensdag uitgebreid over de maatregelen die bedrijven nemen tegen diefstal door hun eigen medewerkers.
In Europa is de totale schade van diefstal door buitenstaanders groter (15 miljard euro versus 10,1 miljard). Maar als een personeelslid steelt, is de schade meteen fors hoger: de buit van een stelende medewerker is gemiddeld 1.760 euro waard. Terwijl een gewone winkeldief met gemiddeld voor 114 euro aan spullen de winkel uitwandelt.
Ik ben er van overtuigd dat iets vergelijkbaars helaas ook geldt voor archiefdiensten (en misschien bibliotheken). Ondanks de Ethische Code zijn archivarissen ook allemaal mensen.Volgens mij zijn de voorbeelden binnen de relatief kleine en gesloten kring van diensthoofden ook wel bekend. Maar ze worden en werden uiteraard niet aan de grote klok gehangen.

2. Hoe zou zoiets in Nederland gaan? De provinciale archiefinspectie, noch de gemeentearchivaris of de Erfgoedinspectie hebben de bevoegdheid om op deze manier archieven 'terug' te halen. Dit soort diefstal is in Nederland altijd een zaak van de politie en eerlijk gezegd vrees ik dat die geen hoge prioriteit zullen geven aan wat vermist oud papier.
Maar, als ik bekijk wat de bevoegdheden van het Office of the Inspector General zijn, dan geloof ik ook niet dat zij 'zelfstandig' zo'n inval mogen doen. Wat ze wel mogen doen, klinkt trouwens al spannend genoeg:
The Investigative Unit of the Office of the Inspector General performs investigations of criminal, civil, and administrative misconduct related to NARA programs and operations. Investigations examine specific allegations, reports, or other information indicating possible violations of law or regulation. In accordance with statutory requirements, we refer apparent criminal violations to the Department of Justice for prosecution.

3. Hoe bewijs je als archiefdienst dat het oud papier dat je bij een voormalige medewerker vindt, van jou is? Niet zo heel lang geleden werden alle documenten 'gestempeld' om het eigendom vast te stellen, zie bijvoorbeeld de stempel op de Schagen-brief, hier beneden. Ondertussen zijn we daar geloof ik van af gestapt, maar hoe kun je dan van alle individuele documenten in je depot vastleggen dat ze van jou zijn?

Brief van Pieter Janszoon Schaghen, bewindhebber van de kamer Amsterdam van de West-Indische Compagnie (WIC)  aan de Staten-Generaal over het door hem ontvangen nieuws betreffende de aankoop van het eiland Manhattan.

4. Dit soort diefstal is in ieder geval één probleem waar we geen last meer van zullen hebben in het e-depot. Hoewel, dit geldt natuurlijk alleen voor digitale originelen. Steeds meer archiefdiensten zijn van plan een soort 'scanning on demand' te organiseren. Analoge originelen worden op aanvraag gescand, waarna de reproductie aan de bezoekers ter beschikking wordt gesteld. Het papieren origineel, gaat het depot in en komt daar bij voorkeur nooit meer uit. Dan is het wel heel eenvoudig om het origineel maar gewoon niet terug te zetten...

Of ben ik nu te zwartgallig?

Zie onder andere ook de volgende berichten op het Archiefforum:
Brief Plasterk: vermissing archiefstukken en geblunder daarna Nationaal Archief
Daily Press: Former archivist faces 20 years for theft (verwijst helaas naar een dode link)
Rapport: Dieven in archieven. Een nieuw gevaar. Hoe beveiligen?
Oostenrijkse archiefdocumenten te koop bij eBay

5 opmerkingen:

  1. Eén van de voordelen van scanning on demand is dat je dan als archiefdienst tenminste kunt bewijzen het origineel ooit in huis gehad te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Compleet offtopic: leuke comments ij de beeldbank (sorry Christian) van het NA wanneer je klikt op de scan van de Schaghenbrief in deze blog. Dit soort gebruikersinbreng vind ik enorm leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Albert Verhip, daar had ik niet aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het NA (toen nog ARA geheten) heeft ook eens een dief binnen de muren gehad (eind jaren 80/begin jaren 90 meen ik) maar was een bezoeker: hij vroeg heel veel stukken aan, kwam maanden achter elkaar en ineens kwam ie helemaal niet meer.

    Pas jaren later ontdekte men de schade: de man had vooral veel dubbelen in zijn tas gestopt onder het motto "...want er blijft altijd nog een kopie achter". Later werden ook een aantal stukken via antiquariaten aangeboden en dus kon het ARA haar eigen stukken terugkopen...Via dat spoor heeft men hem te pakken gekregen. Vonnis: mag voor hele lange tijd geen enkele archiefdienst meer betreden, geldboete en voorwaardelijke gevangenisstraf.

    Ik heb geen idee of de beveiliging is aangescherpt. Zie wel altijd bewakers bij in/uitgang van studiezaal van NA staan maar is vooral voor schrikeffect. En elk stuk voorzien van een magneetstripje is onbegonnen werk dus scanning on demand is redelijk alternatief.

    Maar of medewerkers van het NA zelf stukken mee naar huis nemen? Geen idee, ik iig niet. Wat moet je al die ouwe zooi? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Eric-Jan Ik neem regelmatig archiefstukken van het NA mee naar huis. Ik heb namelijk afgelopen week bij mijn basiscursus archivistiek geleerd wat wij allemaal zelf aan archiefstukken produceren. Elke keer dat ik mijn aantekeningenblok meeneem om thuis te werken, neem ik dus archiefstukken mee naar huis. Niet dat die ooit een selectielijst zouden overleven, maar ook het te vernietigen deel behoort tot het archief heb ik geleerd. Maar daar blijft het bij hoor, verder alleen maar kopietjes of foto's :-)

    En wat betreft die bewaking, afgelopen dinsdag was ik nog als bezoeker in de studiezaal. Omdat bezoekers aan mij dan niet kunnen zien dat ik medewerker ben heb ik ook gewoon mijn stapeltje papieren laten doorzoeken. Ze kijken echt wel of het printjes zijn of originelen dus ik verwacht dat zo'n geval als die man die maandenlang stukken steelt niet zo gauw meer voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen