dinsdag 14 september 2010

Gelezen: Roberto Saviano - Gomorrha: Reise in das Reich der Camorra


Ik had drie boeken mee naar Duitsland genomen, waarbij ik er rekening mee had gehouden dat ik ze voortijdig uit zou hebben. Het is altijd leuk om op vakantie een nieuw boek te kopen. In Willingen was het plezier gering, zelfs in Meerssen is het boekenaanbod groter. Het enige enigszins respectabele boek waar ik wel mee gezien wilde worden was het boek over de camorra van van Roberto Saviano.
Het kan aan mijn beheersing van het Duits gelegen hebben, of aan de vertaling uit het Italiaans naar het Duits, maar ik vond het een beetje saai. In feite is het boek niet meer dan een redelijk ongestructureerde verzameling van gruwelijke gebeurtenissen en excessen. Het is op zich heel schokkend om te lezen dat het platteland rond Napels gebruikt wordt als een enorme stortplaats, of dat onschuldige omstanders volgens een verknipte logica gemarteld en vermoord worden. Maar waar het Saviano aan ontbreekt is de vaardigheid om er meer van te maken. Het ontbreekt aan verbeelding.
Dit was na Congo, Niets liever dan zwart en Zeitoun het vierde boek dat ik in korte tijd las dat gebaseerd is op "ware gebeurtenissen" en in die drie andere boeken is duidelijk wel sprake van verbeelding, hetzij in de taal, hetzij in de vorm. Zelfs in de echte non-fictie boeken Congo en Zeitoun hebben de auteurs duidelijk op een 'romantische' manier gewerkt. In Gomorrha is dat helemaal niet het geval, terwijl Saviano in interviews wel nadrukkelijk zegt dat het boek een roman is. Het is natuurlijk niet aan mij om te bepalen of een auteur vindt dat hij een roman heeft geschreven, maar in dit geval heb ik sterk de indruk dat Saviano (ietwat naief misschien) hoopte dat de geportretteerden het boek iets minder serieus zouden nemen, omdat het "maar" een roman is.

Gelezen tussen 25/08/2010 en 02/09/2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten