woensdag 1 september 2010

Digitale goedaardige verwaarlozing

Over digitale duurzame toegankelijkheid wordt vaak gezegd dat "goedaardige verwaarlozing" (benign neglect in het Engels) niet werkt. Veel papieren archieven zijn overgeleverd, doordat ze verwaarloosd zijn. Niemand keek jaren lang om naar die stapel papieren in de kelder van een agentschap van het ministerie van Financien, waardoor de LiRo-archieven uiteindelijk toch bewaard bleven. Digitaal kan dit niet, omdat dragers en formaten het niet zo lang volhouden.
Maar er is natuurlijk wel een manier om dit te simuleren: the interweb...

Ik moest hier aan denken omdat ik de afgelopen weken op zoek was naar een presentatie die door twee archivarissen gegeven is tijdens de KVAN-dagen in 2008. Op de site van de KVAN wordt de presentatie wel genoemd, maar leidt de link naar een 404.
Ik ken wat mensen bij de KVAN, dus ik dacht ik vraag het daar even na. Maar helaas, May kon me ook niet helpen. Toen maar de voorzitter van het organisatiecommité geprobeerd: Erika had wel een andere presentatie, maar toevallig ook niet deze. Misschien de sprekers dan?
Maar helaas, Jan kan de powerpoint ook nergens vinden, hij vraagt het nog even na bij Corrie-Christine.

Het lijkt er op dat de enige presentatie van de Studiedagen 2008 die makkelijk te vinden is, de mijne is, die op Slideshare staat. (En van de Studiedagen uit 2007 is het die van Chris, ook op Slideshare...)

Alleen al daarom is het een zeer goede zaak dat alle presentaties van de Studiedagen 2010 door de organisatie op Slideshare zijn gezet.
Want ondanks volledige verwaarlozing door de 'eigenaren' van de presentaties, is de kans dat deze over twee of vijf of misschien zelfs tien jaar nog toegankelijk zijn, blijkbaar groter dan wanneer dit afhankelijk is van archivarissen!

Aanvulling 3 september 2010:
Zes uur nadat deze blog verscheen heeft Jan me de presentatie gestuurd.

Foto van Haaaley

Geen opmerkingen:

Een reactie posten