zondag 30 mei 2010

Indische Kamparchieven

Ruim een week geleden beloofde ik Petra Links dat ik in iets meer dan 140 tekens zou uitleggen waarom ik moest wennen aan de navigatie van IndischeKamparchieven.nl. Eigenlijk is het gewoon een heel mooie website en is mijn kritiek maar futiel, maar beloofd is beloofd.
Waar ik aan moest wennen zijn twee dingen: de 'pins' op de kaarten en de roll-down menu's. Op het plaatje hierboven zie je het roll-down-menu onder "Bezetting en Bersiap". Uiteraard ga je naar de pagina over "Oorlog in de Oost" als je daarop klikt en kun je van daaruit verder naar de pagina over de kampen. Maar wat ik onhandig vind, is dat "Bezetting en Bersiap" zelf ook nog een pagina is, met unieke informatie. Maar vanuit de onderliggende pagina's, wordt daar niet meer naar verwezen.
Verder wordt je vanuit een pagina die je bekijkt, bijvoorbeeld Soorten kampen ook alleen maar "vooruit" gewezen (in dit geval dus naar Dagelijks leven in de kampen, en niet ook nog terug (naar Bestuur en organisatie). Daarvoor moet je eerst weer naar de bovenkant van de pagina en het scroll-down-menu.
Misschien dat hier nog eens over nagedacht kan worden.

Bij de "pins" op de kaart is het heel mooi dat er een pop-up verschijnt met de naam van het kamp en een url naar aanvullende informatie. Maar waarom kan ik pas op die pop-up klikken als ik hem eerst 'vast heb gezet' door een keer te klikken op een pin?
Ter verificatie heb ik even in de Archiefwiki gekeken. Daar verschijnt geen pop-up als ik met de cursor over een pin beweeg, de toelichting verschijnt pas als je op een pin hebt geklikt. Uiteindelijk is dit dus hetzelfde, maar doordat er geen pop-up is, vind ik dat minder verwarrend.

Nog een laatste vraag: waarom staat op de startpagina niet duidelijk dat de website gemaakt is door NIOD en KIT en KITLV?

Maar zoals ik zei: mijn kritiek is futiel, de website is gewoon mooi...

1 opmerking: