tag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post5237434032413031357..comments2024-03-25T08:45:28.138+01:00Comments on Ingmar bladert en schrijft: De eerste dag van #ecommons3Ingmariohttp://www.blogger.com/profile/10415998427861329479noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-56769419871864702522012-10-19T07:49:01.992+02:002012-10-19T07:49:01.992+02:00Ik denk dat er nog wel een andere reden te verzinn...Ik denk dat er nog wel een andere reden te verzinnen is, waarom Google niet zelf zal digitaliseren: er is geen bedrijfsvoordeel. <br />Het voordeel van Google Books voor Google is dat ze enorme corpora geschreven teksten in allerlei talen en uit allerlei tijden krijgen. Op basis hiervan kunnen ze allerlei semantische en syntactische wetmatigheden onderzoeken die van belang zijn bij het zoeken en vinden van informatie. Bij audio-visueel materiaal speelt dit veel minder, denk ik.<br />Ander probleem is waarschijnlijk (nog meer dan bij teksten) de Auteurswet. Bij films heeft ongeveer iedereen die aan de totstandkoming meegewerkt heeft, recht op een deel van de taart. Dat maakt Cinecitta ook zo uniek: alle rechten liggen bij Cinecitta, waardoor dit Youtube-kanaal mogelijk is. Voor Beeld & Geluid is dit een onbegaanbare weg, omdat de rechten niet of nauwelijks zijn af te kopen. (Ik hoop komende week ook nog een kort verslagje van de tweede dag te schrijven, waarin dit op verschillende manieren aan de orde kwam) Ingmariohttps://www.blogger.com/profile/10415998427861329479noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-72967298425301029652012-10-17T08:43:02.119+02:002012-10-17T08:43:02.119+02:00Google heeft/had overigens ooit Google Video(s), m...Google heeft/had overigens ooit Google Video(s), maar dat project is min of meer mislukt mede vanwege de enorm snelle opkomst van YouTube; het opkopen van de concurrentie bleek toen meer voor de hand te liggen dan verdere ontwikkeling van een eigen dienst. Een terugkeer op deze markt - met Google Film - zou dan ook zeer onlogisch zijn. Bovendien is er qua beeld en geluid al heel veel door (omroep)organisaties zelf ontsloten en of gedigitaliseerdHistoricushttps://www.blogger.com/profile/09405396045710181291noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-18587499417508074742012-10-17T08:33:27.979+02:002012-10-17T08:33:27.979+02:00De 'immovator' zal wel min of meer een opv...De 'immovator' zal wel min of meer een opvolger van de (lifestyle) coach zijn of iets dergelijks, waarbij het tenminste twee kanten op kan: of hij/zij vindt zichzelf vernieuwend bezig (van innovator) dus komt daadwerkelijk met nieuwe ideƫen omtrent de bedrijfsvoering, Of hij/zij moet vastgeroeste organisaties weer in beweging zien te krijgen (motivation). Het zal wel meer het laatste zijn, want zelf iets origineels bedenken is natuurlijk veels te moeilijk voor dit soort lieden.<br /><br />Interessant voorbeeld overigens van Cinecitta van indirecte 'crowdfunding'. Dat is nog eens vernieuwend qua bedrijfsvoering, en ook goed dat ze dat geld weer terugpompen in verdere ontsluiting.Historicushttps://www.blogger.com/profile/09405396045710181291noreply@blogger.com