tag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post9028908802617917064..comments2024-03-25T08:45:28.138+01:00Comments on Ingmar bladert en schrijft: Authenticiteit?Ingmariohttp://www.blogger.com/profile/10415998427861329479noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-9580795387423760272010-01-15T17:01:54.549+01:002010-01-15T17:01:54.549+01:00Ik heb het boek niet gelezen en ben ook geen exper...Ik heb het boek niet gelezen en ben ook geen expert op het gebied van monumenten e.d., maar ik heb het gevoel dat het beeld van Stille over monumenten niet het mijne is.<br /><br />Persoonlijk heb ik bij oud-en-vervallen ook het gevoel "moesten we daar niet eens wat aan doen?" Als iets in volle glorie wordt hersteld, vind ik het bruikbaarder dan het als ruïne te laten bestaan, ook al gebruikt men daarbij niet meer de originele materialen.<br /><br />Dat is natuurlijk weer wat anders dan het iedere 20 jaar opzettelijk vervangen. Het feit dat UNESCO het niet (meer) als monument ziet, kan ik me voorstellen. Zeker omdat die status ook een bescherming voor behoud met zich mee kan brengen.<br />Dat wil niet zeggen dat het geen werelderfgoed is. De al ruim 700 jaar oude cyclische combinatie van bouw en destructie lijkt me daarvoor voldoende.<br /><br />Kortom, wel erfgoed, geen monument :-)Chido Houbrakenhttps://www.blogger.com/profile/07754755571499255370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-19251142879613600342010-01-14T20:39:42.929+01:002010-01-14T20:39:42.929+01:00@Chido Die Fu Zhipin ging niet over die Japanse te...@Chido Die Fu Zhipin ging niet over die Japanse tempel, want is een Chinees begrip.<br />Het grote verschil tussen Oost en West is (en dat heb ik ook uit Stille) dat in China alle gebouwen sinds jaar en dag 'gerestaureerd' werden met moderne materialen. Hierdoor is bijvoorbeeld in de Verboden Stad geen enkel echt 'oud' ornament te vinden. Je hebt daar dus ook geen ruïnes zoals wij die kennen. Aan de ene kant omdat het bouwmateriaal overwegend hout is en dus veel meer vergaat dan ons 'steenachtig materiaal. Aan de andere kant komt dit ook doordat 'oud en vervallen maar echt' niet in hun 'wereldbeeld' past.<br /><br />@Luud (en stiekem ook @remco0808) de digitale historische sensatie wordt waarschijnlijk vooral met behulp van emulatie bereikt: een mooi blauw scherm met witte lettertjes geeft toch een ander gevoel dan Open Office 3.1<br /><br />@Remco0808 Ik vond het eigenlijk ook wel schokkend dat zo'n organisatie als Unesco niet met dit soort opvattingen uit de voeten kan. Blijkbaar is dat toch meer een club met Westerse normen en waarden dan ik dacht.Ingmariohttps://www.blogger.com/profile/10415998427861329479noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-53621439646746692352010-01-14T17:27:18.183+01:002010-01-14T17:27:18.183+01:00Het interessante is dat Fu Zhipin als principe voo...Het interessante is dat Fu Zhipin als principe voor (monumentaal) cultuur-historisch erfgoed ook wel bestaat in "Het Westen". Het verschil in jou voorbeeld zit 'm in de aanleiding. Daar waar in het Japanse geval opzettelijk vernield wordt om Fu Zhipin toe te passen, wordt het 'hier' toegepast na opzettelijke vernietiging met een andere reden.<br /><br />Waar doel ik op? Op wederopbouw van monumenten na destructie door oorlogsgeweld (of jaren '60/70 wereldverbeterend geweld, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing). Het centrum van Middelburg is in 1940 verwoest door een bombardement (zie <a href="http://www.hetvergetenbombardement.nl" rel="nofollow">Het Vergeten Bombardement</a>). Na de oorlog is het weer in de oude stijl opgebouwd, voor de argeloze voorbijganger niet te onderscheiden van echt. Daardoor lijkt Middelburg zo'n 'pittoreske 17e eeuwse binnenstad' te hebben. De meeste gebouwen (incl. de Abdij) zijn echter van de 2e helft van de 20e eeuw.<br /><br />Een mooi voorbeeld van Westerse Fu Zhipin, zou ik zeggen.Chido Houbrakenhttps://www.blogger.com/profile/07754755571499255370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-49996687447433158792010-01-14T09:03:13.465+01:002010-01-14T09:03:13.465+01:00Het begrip historische sensatie zal in het digital...Het begrip historische sensatie zal in het digitale tijdperk ook een hele andere dimensie kijken. Of blijven we hele bijzondere overeenkomsten / besluiten en wat dan ook tot in de eeuwen der eeuwen op papier vastleggen? Voor de historische sensatie?<br /><br />Interessant inderdaad die andere waardering van authentiek. Lekker pragmatisch en een stuk goedkoper dan de oplossingen die wij over het algemeen bedenken over digitaal archief.Luud de Brouwerhttps://www.blogger.com/profile/12307525811257084414noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5677792654376093930.post-9930818808628637712010-01-14T08:43:38.469+01:002010-01-14T08:43:38.469+01:00Leuke blog met interessante gezichtspunten. Met na...Leuke blog met interessante gezichtspunten. Met name het voorbeeld van die Japanse Ise-schrijn intrigeert mij. Het heeft natuurlijk alles te maken met veschillende referentiekaders of paradigma's waarmee wij hier in het Westen en zij daar in het Oosten naar zaken kijken. En de les hier is wederom dat we niet moeten proberen ons referentiekader heilig te verklaren en dat er dus meer manieren zijn om naar de 'werkelijkheid'te kijken. Laten we vooral niet de fout maken door onze waarheid te verheffen tot de waarheid. Het is overigens geen antwoord op je vraag ;-)remke0808https://www.blogger.com/profile/13982960144000774273noreply@blogger.com