donderdag 31 januari 2013

Gedichtendag 2013 - Out-of-office

Het is vandaag weer Gedichtendag.
Verschillende dichters hebben speciale out-of-office-gedichten gemaakt, toevallig ben ik dat vandaag ook, dus dat komt mooi uit.
Ik ben afwezig tot [datum]

Was ik er geweest dan had ik graag een antwoord gegeven
op wat u net stuurde en u iets uitgelegd over de manier
waarop de hemel boven ons blijft balanceren
als een tent zonder stokken, aangezien
ik daar het nodige van weet.

Ik zou u recepten aan de hand hebben gedaan en niet alleen
de ingrediënten hebben opgesomd maar ook hoe een ei
zich bang kan voelen in je hand voor het breekt
en hoe de klap op de rand van de schaal
juist daarom harder klinkt.

Als ik wist dat u leed onder rinkelend leven, onder vlagen
van aandacht, dan had ik geschreven hoe alles altijd
tot bedaren te brengen door alleen te gaan liggen,
vroeg in de ochtend, en te voelen hoe bloed
in u schommelt als water of wijn.

Ik zou hoe dan ook een prettig mens zijn geweest. Iemand
die zich graag over de wereld verbaast en nadenkt over
het bestaan en daar iets zinnigs over zegt, echt
iemand om in je adreslijst op te slaan met
een knalgele smiley ernaast.

[naam collega] is wél bereikbaar.

Ester Naomi Perquin 
Ik heb gekozen voor het gedicht van Perquin, omdat zij een prijs gewonnen heeft.

Gerelateerd
Eliabeth Eybers - Taalles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten