dinsdag 22 mei 2012

Foutjes in Google Books als analoge kunst

Ruim een jaar geleden schreef ik over "Workers leaving the Googleplex", waarin Andrew Norman Wilson liet zien dat de mensen die voor Google Books scannen, een aparte "kaste" zijn. De afgelopen maanden heeft Wilson aan een ander project gewerkt dat draait om de scanfouten in de scans van Google: ScanOps:
ScanOps is (or was) the internal department name for Google’s onsite book scanning contractors.
This new body of work is based on Google Books images in which software distortions, the imaging site, and the hands of ScanOps employees are visible.
Through varied analog versions of these images (image/sculptures, a book), I will further reassert the materiality that composes the digital, as well as the photographic support.
Wohlgemeynte Gedanken ├╝ber den Dannemar – 281
Inkjet print on rag paper, painted frame, aluminum composite material
Het gaat Wilson nadrukkelijk niet zozeer om het verzamelen van de fouten, maar om het laten zien van de fysieke, menselijke arbeid bij het digitaliseren van boeken. Vandaar dat er deze zomer een boek zal verschijnen met de foto's en hij de foto's inlijst in kleurige lijsten en in een galerie hangt (foto boven). Tegen Rhizome omschrijft Wilson het - met alle kunstenaars-vaagheden - als volgt:
The photographs that I chose are Google Books images in which software distortions, the imaging site, and the hands of ScanOps employees are visible. They’re both indexical, and medium-specific. Their processes, digital manipulations, and material supports are folded within them. Because of the speed and volume with which Google is executing the Books project, they can't possibly identify and correct all of the disturbances in what is supposed to be a seamless interface. Removed "for me" The accidents then complicate the categorizations of “immaterial” and “informational” labor in the Information Technology sector.
[...]
Someone has to turn a page and press a button. The workers compose part of the photographic apparatus, which, conceived in a broad sense includes not only the machinery, but the social systems within which photography operates. The anonymous workers, electrons, Sergey and Larry, the pink finger condoms, infrared cameras, the auto-correction software, the ink on my rag paper prints, me, the capital required to fund the project - we're all in it. It's not a dematerialized image world.
En ik vraag me dan af: mag Wilson dat boek wel verkopen? Mag hij zomaar geld verdienen aan de scans van Google?

Gerelateerd
De scanners van Google dragen gele badges
You win some, you lose some #wob #KB
Het Nederlandsch Archievenblad? Dat is science-fiction
Is Google goed voor geschiedenis?

2 opmerkingen:

  1. Ik vind de 'handjes' op de scans altijd wel interessant 
    http://www.digitalearchivaris.nl/2012/01/google-scant-niet-altijd-even-goed.html Doet me denken aan de vingertjes van archivarissen/vrijwilligers op microfiches.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die roze en blauwe vingertjes ook wel leuk en snap ook wel wat Wilson er mee wil: het blijft mensenwerk

    BeantwoordenVerwijderen