donderdag 1 september 2011

Hoe Nederland groter (of juist kleiner) werd in zestig jaar

In mijn zoektocht naar het aantal tweeling-rijksambtenaren kwam ik ook terecht op de Nederlandse Familienamenbank van het Meerstens Instituut. In deze database kun je van een achternaam zien hoe vaak hij voorkomt in Nederland. Als "extraatje" kun je zien hoe vaak in 1947 een achternaam in een provincie voorkwam, terwijl voor 2007 de frequentie per gemeente gegeven wordt.

De meisjesnaam van mijn moeders moeder was Vandewall, een naam die mij - hoewel ik hem zelf niet draag dierbaar is. In de grafiek hierboven, zie je dat in 1947 28 van de 29 Vandewalls in Limburg woonden, ik schat voornamelijk in Meerssen en Maastricht.
Zestig jaar later zijn er in totaal 103 Vandewalls en het overgrote deel woont nog altijd in Maastricht en Meerssen. Maar ondertussen zijn er ook (achter)neven en -nichten verhuisd naar onder andere Coevorden, Amsterdam, Nijmegen en Sluis. En dit schooljaar zijn er weer een paar vertrokken uit Meerssen, om te gaan studeren in Amsterdam en Arnhem.

Het is natuurlijk geen schokkend nieuws dat Nederland groter is geworden in zestig jaar (of juist kleiner, dat hangt een beetje van je perspectief af). Maar ik vind het wel mooi dat ik dit kan zien aan de hand van de verspreiding van een mij dierbare familienaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten