zondag 25 juli 2010

Ingmar zoekt het hoger op

Dit jaar vier ik allerlei lustrums: ik ben vijf jaar getrouwd, werk vijf jaar bij de Provinciale Archiefinspectie en ik klim ook sinds 2005. Omdat het de afgelopen weken veel te warm en te druk was, ben ik vanmorgen voor het eerst in lange tijd weer eens bij Rocca geweest.
Vijf jaar geleden heb ik met een oom en tante een beginnerscursus gevolgd (de tweede of derde les was tijdens de KVAN-dagen in Delft) en sindsdien proberen we minstens een keer per week in de touwen te hangen. Daarna hebben we nog verschillende techniek-cursussen gedaan en sinds vorig jaar kunnen we ook voorklimmen. (Dat betekent dat het touw niet bovenaan vast hangt -toprope- maar dat je het touw als het ware zelf naar boven brengt.)
Het mooie van klimmen vind ik dat het een krachtsport lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Natuurlijk sterke arm-, schouder-, buik- en beenspieren zijn nodig, maar het gaat toch meer om souplesse, balans en techniek. Wat ook erg leuk is, is dat je het zo moeilijk kunt maken als je wil. De routes variëren van 3 tot 9, waarbij 3 het makkelijkste is, met veel, grote grepen. 9 moet je je voorstellen alsof je een verticale wand omhoog klimt, met hier en daar een richeltje iets dikker dan een luciferstokje. Alle routes zijn trouwens even lang of hoog, wat je wil. In Gulpen zijn ze een meter of 18, geloof ik.
De als 3 gewaarde routes kun je al snel klimmen en zeker in het begin merk je dat je progressie maakt, en dus moeilijkere routes kunt klimmen. Op dit moment klim ik ongeveer moeilijke 5 en op goede dagen makkelijke 6 routes. En met de frequentie waarin ik nu klim is dat ongeveer mijn top.
Cruciaal bij klimmen is controle, aandacht en vertrouwen. Vandaar bovenstaande foto. Je moet controleren of alles goed zit en e er daarna op vertrouwen dat degene die jou zekert oplet en je 'opvangt'. Wat dat betreft is het een serieuze sport. Spannend en toch ontspannend.

(Deze post is geschreven op mijn Blackberry, ik zal later een paar relevante links toevoegen. Misschien dat ik dan ook het meervoud van lustrum zal corrigeren.)

2 opmerkingen:

  1. Met regelmatig klimmen haal je zo een 7a... :)

    Ideetje voor links: climbing.nl, 8a.nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Arjan
    ik denk dat 't eerder in frequentie dan regelmaat zit (één keer per
    maand is ook regelmatig, maar zet geen zoden aan de dijk) en helaas is
    't nu al lastig om één keer in de week te halen... Maar ik heb een
    lange termijn planning, 7a komt misschien nog wel eens...

    2010/7/26, Disqus <>:

    BeantwoordenVerwijderen