zaterdag 14 november 2009

Ding 22: Archief 2.0


Op Archief 2.0 en BREED verwonderde Max Beekhuis zich er afgelopen week over dat de twee gemeenschappen naast elkaar bestaan. Hem was verteld dat Archief 2.0 van de archivarissen is en BREED van de DIV-ers. Ik heb de afgelopen dagen daarom er over nagedacht waarom ik Archief 2.0 meer als mijn community beschouw dan BREED.

Ik ben lid geworden op 15 juni 2007, iets meer dan een week nadat Chris de Ning-site aangemaakt had. Een van de eerste dingen waar ik toen aan meegewerkt heb, is de vertaling van het Manifest van de archivaris 2.0. In de maanden daarna heb ik over een en ander geblogd en het afgelopen jaar zijn we druk in de weer geweest met de ArchiefWiki.
En ik geloof dat ik dat het leukste vind van Archief 2.0: we realiseren iets.
Ton zei daar in zijn reactie op Max ook al iets over:
Verder heeft iedere community toch zo’n beetje een eigen ‘geur’.

De doelstelling van BREED is toch een beetje braaf: het gaat vooral om informatie-uitwisseling. Archief 2.0 is voor mij meer een soort rebellenclub, die - soms tegen de stroom - in probeert om zaken te verwezenlijken.

Eigenlijk verwoordt Rosanne dat heel mooi in haar reactie op ons meest recente resultaat, de 'speel-en-deel-sessie' die we 7 december organiseren over het archiveren van websites:
Hoe snel hebben jullie dit op touw weten te zetten? Cool... Ik denk niet dat ik er de gelegenheid voor heb, maar als het klopt dat jullie dit effe vlug 'kan ons het schelen'-in elkaar hebben gezet, doe ik voor jullie mond tot mond reclame. Recept!

Ja, bij Archief 2.0 kunnen dingen effe vlug kan ons het schelen in elkaar gezet worden, want vooral dat is 2.0:
Samen iets moois maken en niet bang zijn om je nek uit te steken!

Natuurlijk zijn er ook inhoudelijke verschillen tussen de twee gemeenschappen, maar voor mij is de ´nestgeur´ belangrijker.
Bij Archief 2.0 kom ik mensen tegen die in staat zijn om met relatief weinig middelen, maar met veel enthousiasme heel veel te verwezenlijken.
En daarom schrijf ik op zaterdagavond om 23.00 deze blog, terwijl op een andere pc www.archief20.org weer eens gedownload wordt.

En nu naar bed, want morgen zal iedereen hier wel vroeg op zijn:
Dank u sinterklaasje on Twitpic

Afbeelding boven: Herzogbr

2 opmerkingen:

  1. Ontzettend mooi verwoord! En vanuit een hele andere hoek dan alle vorige reacties - een weekje nadenken helpt! ;-)

    Ik heb zelf ook wel eens de term 'rebellenclub' gebruikt en moest daar weer aan denken toen ik je eerste twee alinea's las. Maar je kwam er vervolgens zelf al mee. Blijkbaar komen we uit hetzelfde 'nest'... ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat ze blij waren met de verrassing in hun schoen. Sinterklaas is leuk als je kleine kinderen hebt... :)

    Rebellenclub ja. Helemaal correct. En nu vasthouden en voorkomen dat we mainstream worden.

    BeantwoordenVerwijderen